Levada do Moinho

9 mei 2018 - Ponta do Sol, Portugal

Madeira’s beroemde levada’s bestaan al sinds de 16e eeuw; ze werden destijds met pikhouwelen in de rotswand uitgehakt. Regenwater en bronwater komen nog steeds via deze irrigatiekanalen bij vooral de bananenplantages terecht. Sinds de jaren ‘80 vormen de kanalen met bijbehorende onderhoudspaadjes bovendien Het Wandelnet van Madeira: 2000 heerlijk wandelkilometers strekken zich hier voor je uit. Wij liepen er vandaag 8, niet ver van ons hotel.

De eerste helft liepen we over de Levada do Moinho, een vrij oud en niet bijster goed onderhouden pad: keien, modder, klinkers - wat maar voorhanden was, denk ik. Maar dat gaf wel een authentiek tintje aan de wandeling. Mooie vergezichten, een rijke variëteit aan bloemen - ideaal voor Mannen met Grote Lenzen. Gaandeweg veranderde het landschap van bergweideachtig in laurierbos.

Na vier kilometer langzaam stijgen (totaal 75m) kwamen we aan het eind van dit pad, vlakbij de bedding van het miezerige stroompje dat de weidse naam Ribeira Do Ponta do Sol draagt. Tijd voor de lunch: een fijne bolo de coco = een als broodje vermomde kokosmakroon, mmmmm.

Een gemene trap (40m) bracht ons naar de terugweg, de hoger gelegen Levada Nova. Nieuw inderdaad, tenminste in 1953: watergang en voetpad bestaan uit één betonnen element, loopt heerlijk. Vooral omdat we nu langzaam daalden. Wel liepen we nu meer aan de buitenste bergrand en dat gaf me toch af en toe knikkende knieën.

Een hoogtepuntje was natuurlijk de waterval. Daar loop je achterlangs, bijna droog. En daarna de 100 meter lange donkere tunnel - gelukkig is mijn powerbank ook een zaklamp! En dan waren er nog de ‘weeping rocks’, echte minibuitjes, werden we toch nog nat.

Bijna aan het eind van de wandeling kregen we een fraai stukje 21e eeuwse communicatie: een onverwacht whatsapp-videogesprek met Lucinda. Zij doet een cursus Spaans in Costa Rica en heeft alleen op school behoorlijke wifi. Dus vlak voor ze de les inging waagde ze een belpoging. En wij liepen net weer het 4G-gebied binnen. Heel apart zo’n gesprekje op een buitenlandse berghelling.

1. Tanja:
    9 mei 2018
    Hahaha, wat een aparte ervaring om zo te videobellen met Lucinda 😄
    Hoe spannend je het ook maakt, ik denk dat ik deze reis ook graag zou maken 😁
  2. Joke:
    10 mei 2018
    oh ja, die levada's.
    Zit op Madeira nou ook die lange nonnentrap van 1000 treden?