De laatste wandelkilometers

21 mei 2018 - Ponta do Sol, Portugal

We begonnen vandaag met een wandeling aan de noordkant van dat suikerbrood van gisteren. Dat is de vochtige, koudere kant dus verdacht groen en met nog niet veel bloeiers. De levada stond vol water, zo zien we dat graag, en hier en daar hing een regenboogforel in de stroom.

Ook kregen we een toptunnel: 600 meter duisternis met veel kabouterstukken, dus we moesten onze passeerbewegingen goed plannen. Hierbij ontmoetten wij vandaag opvallend veel Oostenrijkers: het ene ‘servus’ na het andere ‘Grüß Gott’ viel ons ten deel, en toen ik bedankte met een fraai ‘danke schön’ kreeg ik een ‘bitte gern’ terug - die kende ik nog niet.

De waterval was een mooi eindpunt, en op de wandeling terug (behalve de allereerste was elke wandeling een heen-en-weertje) ging de zon schijnen. We hadden wel zin in nog een uitje, en daarvoor gingen we naar het Centro do Vulcanismo, een topattractie sinds 1996.

Een vriendelijke jongedame leerde ons dat de grotten bijna 900.000 jaar geleden door een enorme vulkanische uitbarsting zijn gevormd. Het zijn eigenlijk tunnels waardoor de lava zich toen een weg naar buiten baande. En de druipertjes boven ons waren geen stalactieten, want er is hier geen kalk en ze groeien niet, maar het waren lavadruppels die er al duizenden jaren zo uitzien!

Na de frisse wandeling kregen we nog een film over het ontstaan van Madeira, en de topper: een 3D-experience naar het midden van de aarde. Mooi gemaakt en leuk opgezet.

We hoopten onze laatste dag te kunnen afsluiten met een paar uur zwembad in het altijd zonnige Ponta do Sol maar voor het eerst in deze 14 dagen regent het hier zachtjes. Waarschijnlijk tranen omdat wij morgen weg gaan. Bedankt voor het meereizen!

1. Joke:
    21 mei 2018
    jij ook bedankt voor het meereizen. Ik vond het erg leuk om (weer) op Madeira mee te kijken.
    goede reis morgen
  2. Richard:
    23 mei 2018
    En jij bedankt voor je mooie verhalen. Altijd leuk om te lezen.
    Tot op kantoor!