De laatste keer...

1 juli 2019 - Oía, Griekenland

...naar het strand - Het was gisteren windkracht 6 uit het noorden, dus dat lieve strandje van gisteren was geen optie. We reden daarom naar een zuidstrand en kozen voor een tientje een bedset bij Ta Kavourakia, een wat ouderwetsige maar gastvrije en bij vlagen rustige taverna. De hippere buren werden gesponsord door Moët (& Chandon) dus daar zaten de jonge Russen al vanaf 11:00 uur aan de champagne. Coole obertjes liepen af en aan, aangestuurd via oortjes, en fraaie gastvrouwen reikten menukaarten aan. Een heerlijk schouwspel. Ons stranddeel moest het hebben van de Griekse extended family’s. Die zijn net zo druk als de Italianen bij ons zwembad alleen bellen ze minder.

...naar kamer 11 - Meer huisje 11 eigenlijk, want we onze kamerdeuren zijn ook buitendeuren; je leeft veel buiten hier op Santorini. Het was een prettige kamer met een vrij stille airco, een goede douche, een fijn bed, en ook nog waterkoker & koelkast. En een terrasje naast de deur. Daar liep dan wel iedereen langs op weg naar het restaurant, maar zo leerde je de meeste collega-vakantiegangers kennen.

... naar ons vertrouwde restaurant - We hebben alle drie de restaurants in het dorp een keer gehad, altijd leuk gegeten, altijd wat te zien. Maar het bij ons hotel behorende restaurant was toch het prettigst, daar zijn we dus acht keer geweest. Of het kwam door het wijdse uitzicht over de Egeïsche zee, door de aardige bediening van Dimitris, Gesti en Daniëla, of door de uitstekende kok - het zal de combinatie geweest zijn.  We men hartelijk afscheid met een extra glaasje metaxa.

...naar Griekenland? Voor zon, strand en culinaire avonturen zit je goed op Santorini. Boekjes met culturele hoogtepunten kun je dicht laten. Deugt er dan helemaal niets meer aan het moderne toeristische Griekenland? O zeker wel. De mensen zijn nog steeds alleraardigst en iedereen spreekt behoorlijk Engels. De koffie is uitstekend, de keuken modern-mediterraan. Overal zijn heldere wc’s al moet je het wc-papier nog steeds in de prullenbak gooien.

Maar de oude in het zwart geklede vrouwtjes en tandeloze olijvenboertjes zijn hier allemaal uitgestorven en dat is best een beetje jammer.

1. Joke:
    1 juli 2019
    bedankt zus, voor de afgelopen 2 weken.
    Alleen de witte huisjes heb ik herkend, dus het was zeer aangenaam om mee te reizen en nieuwe dingen (dus eigenlijk alles) van Santorini te zien en te lezen.