de gouden tor

26 juni 2023 - Neu-Ulm, Duitsland

We hebben acht Kroatische natuurparken bezocht. Waren die allemaal de moeite waard? Nee, natuurlijk niet.

Park 1 - Medvednica: die berg bij Zagreb, een vast wel aardig verticaal bos, maar ik had het kunnen missen. De regen hielp natuurlijk ook niet.

het betere klauterwerk

Park 2 - Kopački Rit: dat wetland aan de Hongaarse grens. Jammer van al die onbewandelbare vlonders, maar als je er wat tijd en geld tegenaan gooit dan zie je ook wat. Gaan, als je de kans krijgt.

zeearend gespot!

Park 3 - Papuk: het geopark. Alleen leuk als je veel van stenen en schoolklassen houdt. Ik zou het niet (meer) doen.

de vijvers van Jankovic

Park 4 - Lonjsko Polje: de houten huizen met de ooievaarsnesten. Bijzonder om te zien als je in de buurt bent, maar ik zou er niet speciaal naartoe reizen.

de familie Ooievaar

Park 5 - Plitvice: de cascaderende meren, een wereldwonder. We zijn er nu twee keer geweest, en ik zou er in een ander jaargetijde ook wel eens willen kijken. Misschien is het dan minder druk. (note to self: niet in een weekend gaan)

meer waterval

Park 6 - Žumberak-Samobor: weer een beboste berg. Ik vond het huisje met uitzicht over het park nog het leukst. Het park zelf zou ik overslaan. Tenzij ik een fanatieke mountainbiker was. Nee, dan ook.

Willem geeft zich over

Park 7 - Risnjak: het karstgebergte met de vlindervallei. Die vallei bleek een onjuiste belofte, het educatieve pad was juist boven verwachting. Leuk om mee te pakken als je in de buurt bent. Het is niet heel ver van Zagreb.

de keizersmantel

Park 8 - Učka: de échte vlindervallei, met de kunst. Als je toch (voor de zon) naar Istrië gaat, sla dit park dan niet over. Het was de perfecte afsluiter. Dit park wint De Gouden Tor.

een echte vlindervallei

We zijn nu in een hotel van niets in een Duits plaatsje van niets. Maar het is ook moeilijk om Villa Stefanija te overtreffen; ik wilde daar nog wel een week blijven. Of een maand. Echter, we hebben meer te doen deze zomer dus morgen rijden we de laatste 700km naar huis. Het is mooi geweest! Bedankt voor het meereizen, en tot een volgend keer.

Stau

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Karin:
    26 juni 2023
    Het gaat in ieder geval in opgaande lijn... wel een fijne vakantie gehad?
  2. Ina:
    26 juni 2023
    Heerlijke vakantie, ook een matig park heeft leuke kanten. Je verbaast je nog eens ergens over: het hoofdkantoor maakt topwebsites maar de praktijk op de locaties is een andere. Hoezo Engels? Hoezo open? Heel leerzaam 🧐
  3. Irma:
    26 juni 2023
    Wanneer thuis? Tom heeft denk ik wel per keer 16 volle gieters water uit de sloot gehaald. Om de dag. Dat zijn heel wat liters. We zijn dus heeeeel blij dat jullie naar huis komen.
  4. Ina:
    26 juni 2023
    Wel aardbeien geoogst toch? We komen morgenavond thuis, en dan regent het vast 😉
  5. Joke:
    26 juni 2023
    het meereizen was heel leuk.
    Dank voor het delen van de wetenswaardigheden en de mooie vlinders.
  6. Ina:
    Je leert elke dag wat 😎
  7. Irma:
    26 juni 2023
    En tuinbonen en 2 courgettes en rode uien en rabarber.
  8. Wilma:
    27 juni 2023
    Ina wat heb je een prachtige vakantie gehad. Dat is wel wat anders als op een bedje bij het zwembad liggen.
    Mooie foto's en verhalen. ik heb genoten.
  9. Ina:
    27 juni 2023
    Ben ik ook niet vies van hoor: op een bedje bij het zwembad liggen… 😎
  10. Gerard:
    27 juni 2023
    Het blijft een mooi woord.