De toerist uithangen

17 december 2023 - Yaiza, Spanje

Van de vulkaan La Corona loopt een 6km lange eeuwenoude lavatunnel naar de kust. In de 16e eeuw was deze Cueva de los Verdes in gebruik als schuilplaats tegen o.a. piraten; sinds 1960 is het een niet te missen toeristische attractie. De tunnel is op sommige plaatsen 50m hoog en 15m breed. Op andere plaatsen daarentegen moet je door de knieën om pijnlijke hoofdwonden (stalactieten!) te vermijden.

Cueva de los Verdes

De rondleiding was vrij boeiend, zij het soms wat moeilijk te volgen. Dat lag niet aan onze gids: de Spanjaarden in onze groep kwekten echter aan één stuk door. Bij de Spaanse uitleg wilden ze nog wel even hun mond houden, maar de gids was nog niet aan haar Engelse onderdeel begonnen of hoppa, daar gingen ze weer. Respect voor de Duitse kleuter; die hield zich kranig, afgezien van een paniekerig huiltje bij het begin van de afdaling naar 46 meter onder de grond.

Onze gids doet haar best

We waren deze expeditie begonnen vanwege de dikke bewolking van vanochtend, maar toen we weer bovengronds kwamen was het zonnig genoeg voor een picknick op het strand. Er zijn hier een paar kleine zandstranden met van die ouderwetse ‘nestjes’: een soort pannetje van stenen waarin je uit de wind ligt. En de strandspullen hebben we standaard in ons kofferbakje.

Ons nestje

Op het strand was een jongeman bezig in de vloedlijn een sneeuwpop te maken van zand. Compleet met wortelneus, zwarte ogen en knopen, armen van de lokale vegetatie en een haardosje van zeewier. De familie was daarna wel even bezig met een fotoshoot en toen zij weg waren grepen anderen ook deze kans, zoals twee jongens met blikjes bier, en een blonde vamp met wapperende manen. De vloed maakte een einde aan de pret.

Canarische sneeuwpop

Op de terugweg kwamen we per ongeluk langs een ander fenomeen: Antiqua Rofera de Teseguité, de gelaagde stad. Dat zijn vulkanische rotsen die door wind, zon en regen in duizenden jaren wonderlijk gevormd zijn. Ze liggen pal aan de weg, dus jan en alleman komt er langs, en eraan, en erop. Er stonden zelfs initialen in gekerfd! Dat zie je niet bij die rotsformaties waar je moeite voor moet doen.

Antigua Rofera

1. Het Kind:
    17 december 2023
    Ben nu wel benieuwd hoe het is afgelopen met dat restaurant van gisteren...
  2. Ina:
    18 december 2023
    O, wel goed. Het was meer een Griekse taverna, compleet met gratis likeurtje bij de rekening. Ook het eerste restaurant met vegetarische gerechten op de kaart.

Restaurant 1 (de buren) heeft overigens een Franse keuken, restaurant 2 is min of meer Mexicaans georiënteerd.
  3. Het Kind:
    Bourgondische boel daar
  4. Ina:
    18 december 2023
    Vandaag (maandag) is zeker alles dicht, dus we schuiven een dorpje op. Het blijft een avontuur, off season