Een groene dag

15 december 2023 - Yaiza, Spanje

César Manrique is hét multitalent van Lanzarote; hij was kunnstschilder, beeldhouwer, architect en bouwadviseur, en dankzij hem zijn alle huizen hier wit met blauw, bruin of groen houtwerk. Ook staan op veel rotondes - en er zijn hier veel rotondes - een kunstwerk van zijn hand. Wij zouden het dan ook een gotspe noemen dat deze man in 1992 is overleden aan de gevolgen van een verkeersongeval.

Monumento al Campesino

Een van Manriques bekendste kunstwerken is het Monumento al Campesino, het standbeeld voor de boer, een 15 meter hoog kubistisch bouwwerk dat in 1968 is opgebouwd uit watertanks van oude vissersboten. De sculptuur staat midden in de wijnstreek La Gería, hoe toepasselijk. Manrique heeft gewoond in Haría en vandaaruit maakten wij vandaag onze wandeling.

Vallei van de Palmbomen

Haría ligt in de Vallei van de Palmbomen en dat zagen wij goed tijdens ons rondje. Ons pad ging voor tweederde over een brede gravelweg en dat liep best comfortabel. Het laatste stuk was een zgn. muilezelpad en dat was werken. Maar het was een erg fraai stuk met veel agaves en ander lokaal groen. Dit is namelijk een landbouwgebiedje: aardappels, uien, maïs, bananen, sinaasappels en natuurlijk druiven.

’kerstboom’  in Haría

Zo zagen we vandaag dus ook eens andere bomen dan palmbomen en uitvergrote kamerplanten zoals diverse ficussen. Bij ons buurrestaurant staat een eeuwenoud exemplaar die het hele terras omvat. Die buren hebben ook een palmboom, en eergisteren kwam er speciaal een hoogwerker om de kerstverlichting op dat gevaarte aan te brengen…

Feest bij de buren

Want ook hier heerst kerstsfeer. Op de rotondes in de buurt liggen verlichte kerstballen tussen de cactussen, maar ipv lichtgevende rendieren hebben we hier kamelen!

1. Het Kind:
    17 december 2023