Flora & fauna

20 december 2023 - Yaiza, Spanje

Jameos del Agua is niks meer dan een restaurant met een grot waarin water staat, absoluut geen 10 euro per persoon waard. Je kan je de trip besparen,” aldus Pepijn op Tripadvisor. Wij zagen dat anders. Jameos del Agua maakt deel uit van dezelfde tunnel als Cueva de los Verdes (zie 17/12) en staat in verbinding met de Atlantische Oceaan, zodat er stroompjes en een meertje met zeewater worden gevuld.

Jameos del Aqua

In dat meertje leven blinde albinokrabbetjes die nergens anders op de wereld voorkomen. Door een gat in het dak van de tunnel valt zonlicht naar binnen, waardoor de ontelbare krabbetjes sterren in het water lijken. Er is ook een fraaie tuin bij en een vulkaanmuseum. Je leert nog eens wat. En inderdaad was er in de grot een restaurant met lekkere koffie.

Allemaal krabbetjes

Omdat we nu toch aan de noordkant van het eiland waren, hadden we als wandeling ‘een genoeglijke wandeling op de luchtige kraterrand’ van de derde hoogste vulkaan in het noorden gekozen, Los Helechos (581m). De wandeling was inderdaad best genoeglijk qua pad: we begonnen op 510m, dus dat ging nogal. Het weer zat helaas niet erg mee; het was koud en een beetje nat, maar vooral winderig. En dat is op zo’n kraterrand ronduit gevaarlijk. Dus we liepen naar de rand en weer terug, ook mooi.

Langs muurtjes vol korstmos

We hadden op die rand wel een mooi kijkje in de kraterketel. Tot eind vorige eeuw werd die nog gebruikt voor landbouwdoeleinden. De vegetatie hier was duidelijk anders dan in het zuiden: veel meer flora, met Canarische lavendel - volgens ons boekje het botanische hoogtepunt hier. Dat pakken we dan toch maar weer even mee.

Canarische lavendel

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Irma:
    21 december 2023
    Gaan jullie ook nog naar het huis waar Omar Sharif heeft gewoond. Verhaal is dat hij dit vergokt heeft met bridgen. Huis ontworpen door Caesar Manrique. Wij vonden het de moeite waard in 2014.
  2. Ina:
    21 december 2023
    Wij zijn nogal cultuurmijdend op vakantie, dus ik denk dat we stilletjes Omars huisje voorbijgaan. Maar je weet het niet: er komt regen…
  3. Het Kind:
    22 december 2023
    Die rotondekunst is wel echt hilarisch
  4. Ina:
    22 december 2023
    Er zijn er zeven, ik wil ze allemaal