Gezonde boswandeling

12 mei 2018 - Ponta do Sol, Portugal

Beoogd doel vandaag was Porto Moniz, aan de noordkant van het eiland. Maar omdat vandaag de bij iedereen behalve bij ons bekende Rali da Calheta verreden werd, stuitten we steeds op afgesloten wegen. Er was tussen half een en twee een soort tijdslot waarin de weg even open ging, maar wij zochten rond elf uur een opening.

Nu zijn hier werkelijk overal aardige wandelingen te vinden, dus we kozen een gelijkvloerse halverwege de bergwand boven Calheta, overigens vlakbij onze Mount Doom van gisteren. We liepen over een mossig bospad in een heerlijk geurend eucalyptuswoud met overal varens, bloemen en weeping rocks. Het zonnetje scheen geregeld en de vogeltjes floten.

Het pad volgde een aantal rivierkloven, dus hier en daar staken we via een volgens mij griezelig muurtje een ravijn over of moesten we over glibberige stenen een watervalletje kruisen. Het was een naamloze onbekende levada, dus nergens hekjes, en nauwelijks tegenliggers. Slechts een stuk of drie Duitse stellen en een paar groepjes nordic walkers (altijd Fransen). Die nordickers begrijp ik nu een stuk beter en ik was dan ook blij met de stok die we halverwege de wandeling vonden.

In ons dorpje is deze dagen een vierdaags festival aan de gang, het Festival Aqui Acolá. Dat betekent barretjes op straat (Leffe!), braderie (oorbellen!), eetkraampjes (verbrande kip!) en muziek (trompet!). Veel muziek. En hard. En tot laat. Onze kamer heeft behalve zeezicht ook dorpsgeluid dus wij genoten gisteravond tot 1:30 uur van de Portugese topband Dead Combo (zie ook https://m.youtube.com/watch?v=j-isYBLIC_0). Was niet eens onaardig, en we waren heel keurig vooraf geïnformeerd door het hotel. Vanavond draait dj Celso Velosa, tot 1:00 uur. En morgen sluit Orquestra Impeatriz Sissy het festival - dat mag ik eigenlijk niet missen.

1. Richard:
    12 mei 2018
    Een mens kan heel wat cultuur aan hè, verbazingwekkend gewoon.
  2. Joke:
    12 mei 2018
    wat een bofferds zijn jullie weer
  3. Ina:
    12 mei 2018
    Nou hè? Zonder boekje komt er gewoon van alles voorbij
  4. Irma:
    13 mei 2018
    Ik heb altijd bergstokken bij me. Ooit in de Spaanse Pyreneeen gekocht. Inschuifbaar dus passen in de koffer.
  5. Ina:
    13 mei 2018
    Ik heb ze ook... in de schuur!
  6. Tanja:
    13 mei 2018
    Die eucalyptusgeuren lijken me verrukkelijk.
    De stokken vergeten wij ook steeds...