Magical mystery tour

23 april 2014 - Hong Kong Island, China

Als je in Hong Kong iets typisch Chinees wil doen, ergens naartoe wil waar voornamelijk Chinezen komen, ga dan naar Disney World Hong Kong. De pret begint al met de metro: zowel de ramen als de hangbeugels zijn "mickey's".  In het park zelf is alles vormgegeven volgens de vertrouwde Disney-standaard: fris, vrolijk en - gelukkig voor ons - Engelstalig. Overal staan er Chinese vertalingen onder, zowel in het Cantonees als in het Mandarijn.

Het park is verdeeld in zeven 'landen' en precies groot genoeg om in alle landen magische momenten te beleven, als je op tijd begint; en dat deden we. Een (beknopt) overzicht van onze Magical mystery tour:

Toy Story Land
- op de foto met Jessie
- een ritje in de Slinky Dog Spin, een rupsbaan in de vorm van Slinky de Teckel die achter zijn eigen staart aanrent

Mystic Point
- door de multimediale schatkamer van Lord Henry Mystic. We deden deze 'ride' twee keer, want het was vandaag voornamelijk druk met gezinnen met kleintjes en daarvoor was dit veel te eng
- op de foto met o.a. 'neef' Mystic. Dit karakter was een van de velen die in ons een exotische attractie zagen; mensen met mijn postuur en haarsoort hebben ze hier bijna niet...

Grizzly Gulch
- een foto van Lucinda tussen de Chinezen op de want-itposters

Adventureland
- een boottocht door de jungle. De rij voor de Engelstalige boot was een stuk korter dan voor de beide Chineestaligen, mazzeltje! Het was dolle pret in de boot als er iemand de volle laag kreeg van een olifanf of nijlpaard
- de show van de Lion King. De hoofdrolspelers in deze minimusical waren (afro-)Amerikanen, het ensemble bestond voornamelijk uit Chinezen. Twee 'apen' gaven in dialoog Chinees commentaar, zodat ook de kleintjes het verhaal konden volgen. Een topshow!

Fantasyland
- de 3D-voorstelling Mickey's PhilharMagic. Met alle kleintjes probeerden wij fluiten de pakken, ballen te ontwijken en werden we natgespat door Ariel
- het bekende boottochtje door It's a small world. We amuseerden ons enorm met de Chinese blik op de westerse wereld
- op de foto met Pluto, die maar over mijn rug bleef wrijven en met Lucinda telkens neusje-neusje wilde doen
- de show van The Golden Mickeys, hoogtepunten uit diverse films live gezongen en gedanst. De liedjes waren in het Engels, de gesprekjes tussen de presentatrice Bebe en Mickey (My-Kay) & Minnie (My-Lay) waren in het Cantonees; ondertitels in resp. Mandarijn en Engels verschenen op lichtkranten ter linker- en rechterzijde van het podium. Het was een bijzondere ervaring om eens een minderheid te zijn

Tomorrowland
- een rondje met de Buzz Lightyear Astro Blasters. We hielpen Buzz in de strijd tegen Zurg en probeerden zoveel mogelijk Z-schijven te raken. Mijn blaster bleek stuk, dus we mochten nog een rondje. Lucinda haalde de rang Space Ace, ik bleef een eenvoudige Cadet
- op de foto met Buzz Lightyear zelf

Main Street USA
- op de foto voor het kasteel, met nieuwe oren en een fijne hoed
- natuurlijk de parade. Hier hadden wij veel profijt van onze lengte: wij konden moeiteloos over iedereen heen kijken
- jasmijnthee met Mickeywafels in het Main Street Corner Café
- het speciale 'Star fireworks diner' in de Plaza Inn: een 'mocktail' (alcoholvrije cocktail), dimsum, pompoensoep met zeevruchten, gestoomde kip, grote garnalen, fried rice, honingmeloenpudding met suikerspin en potten jasmijnthee. Plus een fotomomentje met Mickey. Plus Vip-plaatsen bij de fraaie vuurwerkshow, waarbij al die tegelijk oplichtende beeldschermpjes voor ons een bonus waren.

Een Disneypark vinden we altijd leuk. Maar het was nu ook vooral een mooi inkijkje in het Chinese gezinsleven. Dat ziet er heel relaxt en liefdevol uit. We hebben de hele dag schattige prinsesjes, draakjes en spidermannetjes gezien (regelmatig slapend in wagens of armen) en geen enkele keer oudergeschreeuw of kindergejengel gehoord. Ook in de restaurants zaten de kinderen zoet te eten of te gamen. En in de metro terug heb ik een klein jongetje in slaap gekeken!