Hong Kong met de benenwagen

22 april 2014 - Hong Kong Island, China

Onze eerste actie van vandaag was het ophalen van onze treinkaartjes. Wij moesten daarvoor naar het Peninsulagebouw, aan de andere kant van get Kowloon Park. Dit gebouw was in de jaren 60 ongetwijfeld een hypermodern kantorencomplex van 20 verdiepingen. Nu was het een wonderlijke verzameling bloemenwinkels, kledingzaken, tandartsen, banken, grote en kleinr restaurants en, jawel - na enig zoekwerk - een reisbureau. Ms. Doris overhandigde ons de kaartjes en dat was het: geen voucher of ID kwam eraan te pas.

We wandelden naar Star Avenue, een stuk van de boulevard waar Chinees filmsterren hun handafdruk hebben achtergelaten. Gelukkig kenden wij er ook twee (Bruce Lee en Jet Li), dus konden wij echt meedoen met het selfiecircus.  Aan het eind van de boulevard gingen we met de Morning Star (van de firma Star Ferry) naar Hong Kong Island waar we al snel de 'langste roltrap van de wereld' op konden.

Deze overdekte roltrap gaat in etappes 800 meter omhoog, gewoon tussen huizen, winkels en restaurantjes door, en is populair bij zowel toeristen als ingezetenen. Aan het eind moesten we nog een km of 2 wandelen tot de tram naar The Peak, Hong Kongs attractie nummer 1. Die tram gaat zo schuin omhoog dat het lijkt of de wolkenkrabbers aan het omvallen zijn, een grappig effect.

Op The Peak vonden we het tijd voor de lunch. Het restaurant met het mooiste uitzicht was een Japanner, dus dat werd heerlijke sushi. Daarna hadden we wel weer energie voor het 360-gradenuitzicht op het dak. Wij vonden het knap nevelig, maar volgens de uitleg was het een heldere dag want we konden De Negen Draken (bergketen) zien.

Vanwege de rij bij de lift besloten we naar beneden te gaan lopen, alles bij elkaar een afdaling van een kleine 1500 meter... Het was wel een mooie wandeling met veel groen, bananenbomen, vlindertjes, vogelgeluiden en tegenliggers op teenslippers. In de botanische tuin bijna beneden genoten we van het spel van de ringstaartmaki's, de gratie van de kraanvogels en de smaak van een mangocornetto.

Onze volgende 'must see' was de dubbeldekstram die van links naar rechts over het eiland rijdt. Het was net avondspits, dus er was veel te zien aan mensen en lichtjes. Dat lichtjesfeest zetten we nog even voort, want we waren precies op tijd terug op Star Avenue (op Kowloon) voor de dagelijkse lasershow: een leuk spektakel van muziek en licht aan beide zijden van de baai

En nog was ons programma niet afgelopen: de Nachtmarkt van Templestreet mag je hier ook niet missen. Het was een grappig soort Albert Cuypmarkt, maar dan de helft smaller en met minder variatie in aanbod. Toch een hoogtepunt: we kochten allebei iets noodzakelijks (slippers c.q. brillenkoker) waarbij we heel dapper afdongen en inderdaad minder dan de helft van de vraagprijs betaalden (30 HKD ipv 80 = €3!). We besloten de dag met een bezoekje aan een authentiek eettentje achter de markt: een wonderlijke verzameling tafeltjes, een kok met een blote buik, een rol wc-papier op rafel bij wijze van servetjes. Ons menu bestond uit rijst, gans en cuttlefish (inktvis, was ik even vergeten) - allemaal gefrituurd en zeer smakelijk. Omgerekend kostte dit diner nog geen twee tientjes, maar we moesten toch even slikken toen er bij het verlaten van de zaak een kakkerlak voor ons uit wandelde...