nog 4300 werst en "in een blauwgeruiten kiel"

11 mei 2014 - Krasnoyarsk, Rusland

Het was een grauwe dag vandaag, en dan ziet zo'n Siberische taiga er niet gezellig uit. Dat zijn eindeloze zompige berkenwouden waarin roedels wolven zich graag mogen verpozen... Bovendien ligt hier de Kuzbas, de grootste steenkoolvoorraad van Rusland, en dat moet gedolven en vervoerd worden. Telkens als wij probeerden een fraaie watertoren (vroeger om de stoomloc te bevoorraden) te fotograferen, schoof er weer een kolentrein tussen.

Waren onze blauw geüniformeerde provodnika's (treinstewardessen) aanvankelijk een beetje stroef, onderweg ontdooien ze meer en meer. Ze waakten over onze wagon op de stations, riepen ons tijdig terug, haalden onze vuilniszakjes op, en bakten vandaag zelfs (tegen een kleine vergoeding) heerlijke 'huushuur' (die schaapgevulde deegflapjes).

Aan net eind van de middag bereikten we Novosibirsk, en toen brak ook de zon door. Dan zien die berken er een stuk fotogenieker uit. Om ons diner verder op te luxen kochten we in de hoofdstad van Siberië een gerookte kippenpoot, smullen!

Onze dagen worden steeds langer, want elke ochtend zijn we weer een tijdzone opgeschoven. Vandaag hadden we zelfs een dag van 26 uur! Verwarrend is bovendien dat de spoorwegen de Moskoutijd hanteren; dan staat er doodleuk 18:30 op de stationsklok en lopen ze met gerookte vis te leuren, terwijl het ter plekke 22:30 is en wij ons bedje net gespreid hebben.