Lucinda's verjaardag

27 april 2014 - Beijing, China

Een bijzondere dag vandaag: Lucinda werd 19 en dat vierden we met een bezoek aan...

1. de Chinese Muur
Bij Mutianyu (90km boven Beijing) namen we de cabinelift naar de Muur. Dit stuk muur is ongeveer 600 jaar oud en vrij goed onderhouden. En het was een heldere dag, dus we konden een mooie muurslinger zien; hoe verder van de lift, hoe minder mensen je zag lopen. Want eenvoudig te bewandelen is de Muur niet. Je moet veel klimmen en dalen over extreem afwisselende traptreden: smal, breed, heel hoog, ongelijk, met gaten en richels. Het is dus oppassen geblazen, maar omdat alle leeftijden Chinezen vertegenwoordigd zijn, is het wandeltempo erg laag. Er waren hier veel meer westerse toeristen dan gisteren in de Verboden Stad. "Ik hou niet van trappen," hoorde we een Nederlandse vrouw mopperen, zodra ze op de muur stond; leek ons een heel onhandig begin.

2. een emailleerfabriekje
Een aardig meiske legde ons de cloisonnétechniek uit: metalen draden worden in een bepaalde figuur op koper gelijmd, in de zo ontstane vakjes komt enamel en in de oven wordt dit uiteindelijk het kleurige kunstwerk waar China patent op heeft. We mochten in de ateliers van alle fases kijken en eindigden natuurlijk in de winkel met de eindproducten...

3. het 798 Art District
Op het terrein van een voormalige porseleinfabriek is een soort kunstcentrum verrezen. Ateliers, galeries, cafés, designwinkels trekken jonge Chinezen, en de straathandelaren pikken graag een graantje mee. We zagen een paar bijzondere schilderijen, leuke designgrapjes, veel meuk en vooral een zeer gevarieerd gezelschap: van mannetjes op aftandse bakfietsen tot starlets met roze poedels in een zwarte Porsche cabrio.

4. een acrobatenshow
Dit mochten we van Judy niet missen, dus regelde ze voor ons kaartjes voor een voorstelling in het Chaoyang Theatre. We keken met respect naar jongens die door hoepels sprongen, meisjes die met hun voeten jongleerden met parasollen, twaalf dames die op 1 fiets reden, 8 heren op motoren die in een kooi raceten enz.enz. Het was prachtig.