een enkeltje Hong Kong

21 april 2014 - Hong Kong Int Airport, China

Ik had een voorspoedige  vlucht in een enorme jumbo, een 747-400 waarin de eerste klas bovenin zit (nee, daar zat ik niet). In Hong Kong ging ik met trein en bus naar het hotel,  reuze handig met een zgn. Octopuscard (lokale ov-chipkaart). In het BP International House kreeg in kamer 1630; dat is inderdaad op de 16e verdieping. De kamer biedt een prachtig uitzicht over het Kowloon Park en op grote kantoren die, zou later blijken, aan de overkant van het water staan - op Hong Kong Island.

Uitpakken, opfrissen,  zomerkleedje aan want het is hier 27 graden, en aan de wandel. Ik begon met Kowloon Park, achter het hotel.  Het park was vol jonge gezinnen want ook hier is men vrij op tweede paasdag (en er is hier geen meubelboulevard). Het park is erg groen, zit goed in de bloemen,  er zijn pelikanen,  een zwembad en een moskee.  Kortom,  de hele wereld kwam langs.

Het park komt uit op een grote, drukke weg met trottoirs vol winkeltjes en voetmassagesalons; vrijwel alles is in handen van Indiërs (die hebben nooit vrij). En de weg komt weer uit op de boulevard. Een echte, geen meubels dus. Ook hier was het een drukte van belang.  Hoewel het uitzicht op Hong Kong behoorlijk nevelig was, werd er geen foto minder om gemaakt.

De boulevard komt uit bij de pier van de Star Ferry, de oeroude veerpont over de Victoriabaai. Dat was een mooi tochtje, en buitengewoon goedkoop.  Aan de overkant kom je in het International Financial Center - kantoren gesloten, maar de winkels natuurlijk niet. En vandaar nam ik de Airportshuttle (duur! Gelijk de kaart leeg...) naar het vliegveld, want het was al bijna tijd om dochterlief in mijn armen te sluiten. Het was een roerend weerzien.