De kustweg

14 juni 2022 - Rudine, Dobrinj, Kroatië

We konden op twee manieren 300km opschuiven. Namen we de A1 (elk land heeft er wel eentje), dan zouden we er 3,5 uur over doen. Gingen we via de kustweg dan werd het het dubbele. De keus was snel gemaakt want het is vakantie dus we hebben de tijd. En het bleek een fraaie kustweg, met een wisselend fotogeniek uitzicht op de eilanden Pag, Rab, en - ons einddoel van vandaag - Krk. Het lijken wel namen van mythologische reuzen.

Ook de plaatsnamen die we passeerden konden zo in een fantasyverhaal, en dan zouden er nog mensen zeggen “Nounou, dat is wel erg ver gezocht”: Šilježetarica, Žrnovnica,  Sibinj Krmpotski… Ze houden hier niet zo van klinkers maar zijn gek op de zgn. diakritische tekens (č, ć, đ, š en ž) en er is altijd ruimte voor een extra j. Ook nog: over de Krčki Most (= de brug naar Krk, duh) kom je op het eiland Krk, en Vrbnik is een van de mooiste plaatsjes.

We verblijven de komende drie nachten ‘zelfverzorgend’ in een bungalowtje met naast een bad- en slaapkamer ook een huiskamertje en een keuken. En er is zelfs een wasmachine, dat komt wel even mooi uit zo halverwege de reis. Het parkje heeft geen restaurant, maar wel een zwembad met een minicafetaria waar een aardig meisje burgers & bier verkoopt. Is vandaag wel even genoeg. Gastheer Alex tipte voor morgen Restoran Žal in het dorp, met korting.