Een dagje naar het strand

15 juni 2022 - Rudine, Dobrinj, Kroatië

Omdat wij tegenwoordig van die luxepoezen zijn (zie ook de blog van onze businessclass reizende dochter: https://carpelumen.reislogger.nl) willen we een dagje aan het strand het liefst doorbrengen op een strandbedje, met een parasol, en met horeca op loopafstand. Zeg maar: het Santorini-model. Volgens het kaartje van onze host liggen die stranden hier voor het opscheppen, maar dat is dus pas het geval vanaf het hoogseizoen. En dat is het nu nog niet, bleek.

Op het door ons uitverkoren strand aan de oostkust van Krk moesten wij gewoon onze handdoekjes op de keien spreiden, en de aanwezige horeca deed slechts in drankjes en ijs. Wel een fijne zee overigens, en ik heb zelfs even gesnorkeld al zal dat nooit een grote hobby worden; deze muts vindt het een beetje eng…

Voor onze lunch gingen wij naar de westkant van Krk, naar de meer serieuze badplaats Malinska. Daar maakten we kennis met de bij zo’n badplaats behorende parkeerproblematiek. Wat moet dat worden als het straks echt hoogseizoen is, vraag je je af. Vanaf het terras (eindelijk…) zagen we aan de horizon een betonnen kolos oprijzen uit het bos boven Malinska. Dat complex bleek het in 1971 voor de oprichter van Penthouse gebouwde casino te zijn: het Haludovo Palace Hotel. Dit ‘Las Vegas van Joegoslavië’ kostte de onderhavige Bob destijds zo’n slordige 45 miljoen dollar. Sinds 2001 staat het pand leeg, en nu is het dus een bouwval. Zo kennen we onze post-communisten weer.

We hoopten nog op een rustig namiddag aan ons zwembad, maar helaas hebben we al een paar dagen zowel hier als in onze vorige accommodatie een invasie van Duits grut, inclusief opblaaseenhoorns. Ach, het kan altijd erger. Tijdens het FaceTime-gesprekje met Lucinda bleek dat zij in Cuenca in Ecuador letterlijk geen kant op kan vanwege de boerenprotesten die daar alle wegen blokkeren. Heb je niks meer aan je businessclass!

PS het was een aanbieding hoor, die businessclass

1. Gerard:
    15 juni 2022
    Ook in Ecuador boze boeren vanwege stikstof problematiek?
  2. Ina:
    15 juni 2022
    Nee, daar gaat het gewoon over geld
  3. Tanja:
    17 juni 2022
    Met een handdoekje op de keien…. 😳
    Hoe dan ook, geniet ervan!