Oeps

17 juni 2022 - Barban, Kroatië

De dag  begon goed. We haalden soepeltjes de ferry van 10:15 uur naar het eiland Cres, en daarvandaan waren we de op een na laatste auto die nog mee mocht op de ferry van 12:15 uur naar Istrië. Beide tochten waren een leuke afwisseling van de autowegen. En we waren mooi vlot op ons laatste Kroatische adres. Hier zouden we maar liefst vier nachten blijven in een ruim appartementachtige kamer op de tweede etage met terras en zeezicht.

Hoewel duistere wolken zich samenpakten en het ook begon te rommelen in de lucht gingen we toch naar het zwembad - een heuse infinitypool. Er vielen al wat regendruppels toen ik het water inging. En die druppels maakten ook het terras nat en glibberig, dat had ik niet door toen ik uit het bad stapte dus ik ging onderuit: mijn rechtervoet slipte en ik viel achterover op mijn linkerbeen dat dubbelklapte. Dat deed pijn, erg veel pijn.

Onze gastvrouw kwam aan met een coldpack, maar ik wilde alleen maar naar bed met een pijnstillertje. De loopstok die ik voor heel andere doeleinden bij me had bewees goede diensten, en ik kwam zelfs de trap op. Dan zal er wel niets gebroken zijn toch? Maar toen ik in bed lag voelde ik in mijn kuit dingetjes bewegen die daarvoor nooit bewogen hadden. Leek ook Willem niet goed.

Zo zaten wij dus om 16:00 uur met mondkapjes op op de eerstehulpafdeling van het ziekenhuis te Pula, tussen dertig andere wachtenden in diverse gradaties van zieligheid. Niemand is aardig, niemand spreekt Engels en we wisten niet hoe lang het zou gaan duren. Lang, dat leek wel zeker. Om 17:00 uur mochten we naar de zgn. triage waar mijn verhaal met matige belangstelling werd genoteerd. En toen weer terug naar de wachtkamer.

In de vele uren die volgde kwamen er mensen bij, gingen er mensen weg, die kwamen dan weer terug, en gingen weer weg, en kwamen soms nog een keer terug. We hadden onze e-readers mee gelukkig, want pas om 21:15 uur was ik aan de beurt voor de tweede triage. Daar kreeg ik een verwijsbriefje voor de röntgenafdeling. Ik had intussen een van de drie aanwezige rolstoelen veroverd, want die einden schuifelen met de loopstok dat was het niet. En alles hinkt, schuifelt en mankepoot hier; dar wordt het personeel niet koud of warm van.

De röntgenafdeling was de volgende oefening in geduld. En toen om 22:00 uur de foto’s dan eindelijk waren gemaakt - er waren twee mensen voor mij - konden we weer naar de eerste wachtkamer om eh… te wachten op de uitslag. Even na 23:00 uur mocht ik dan naar de volgende deskundige en wat we al vreesden is waar: ik heb mijn kuitbeen gebroken. Dat betekent tenminste tien dagen gips (ging er meteen om, dat dan weer wel) en ‘no more swimmingpool for you’. Was het wachten nu afgelopen? Nee hoor, we moesten de röntgenfoto’s nog afhalen, handig voor de dokter thuis. We hebben nog tot middernacht gewacht en het toen opgegeven.

1. Het Kind:
    18 juni 2022
    Jeetje dat zijn wel even avonturen dan die van mij... Mag je wel op het gips tekenen?
  2. Ina:
    18 juni 2022
    Het is echt oost-Europees kwaliteitsgips: hard, log en ruw. Dus een grove schets is vast mogelijk
  3. Karin:
    18 juni 2022
    Shit, dat is balen... sterkte!
  4. Ina:
    Dankjewel. En zeker balen
  5. Gert:
    18 juni 2022
    Al het beste hoor. Ze lieten tenminste het been er nog aan. 😜
  6. Ina:
    18 juni 2022
    Dat blok gips zit nu alleen maar in de weg, had ik best kunnen missen 🤪
  7. Joke:
    18 juni 2022
    toch wel een lift op de overnachtingsadressen?
  8. Ina:
    18 juni 2022
    In de blokhut niet, dus die slaan we maar over. Hier trouwens ook niet: we zitten twee hoog via een mooie natuurstenen trap…
  9. Irma:
    18 juni 2022
    Wat een pech. Wat nu? Naar huis?
  10. Ina:
    18 juni 2022
    In elk geval eerder naar huis en we slaan de zgn. Glamping in Slovenië over. Dat is geen doen voor de immobiele mens.
  11. Gerard:
    18 juni 2022
    Getsie, dat wil je allemaal niet. Sterkte! Ennuh...moet dat Pulsa niet Pula zijn?
  12. Ina:
    Maar er staat toch Pula?
    (Hihi, nu wel - scherp van jou.)
  13. Tanja:
    18 juni 2022
    Wat een pech!! En wat een ervaring in het ziekenhuis… Hopelijk is de pijn al iets minder.
    ❤️‍🩹
  14. Ina:
    18 juni 2022
    De pijn valt wel mee. Het is vooral het ongemak. En de zware last voor Willem: mij alles nadragen, geen watervalwandelingen meer en alle kilometers rijden…
  15. Tanja:
    18 juni 2022
    Gelukkig dat de pijn meevalt. Maar verder wel heel lastig, dat niet mobiel zijn. Dus ook sterkte voor Willem gewenst. ❤️‍🩹
  16. Ina:
    18 juni 2022
    Ik krijg net een appje dat hij zilveren krukken met rode reflectoren heeft gescoord!
  17. Joke:
    echt waar...dat is fijn!
  18. Louette:
    18 juni 2022
    Ach Ina wat een pech en wat vervelend voor je...nou dat gips in deze landen zien er niet uit ,wat een obstakel voor jou.
    Fijn dat je nu krukken krijgt......en dat de pijn meevalt.....dikke knuffel💋
  19. Ina:
    18 juni 2022
    Wat lief van je, dankjewel. Het goed nieuws is dat ik eerder in ons prachtige Abcoude terug ben 😂
  20. Viktoria:
    Sterkte Ina. Wat pech.Maar Ina pozitiv blijven❤
  21. Ina:
    19 juni 2022
    Ik doe mijn best, maar het valt niet mee
  22. Caroline Witte:
    19 juni 2022
    Jeetje Ina, en dat ze ook nog zo onaardig zijn. Sterkte xxx
  23. Ina:
    19 juni 2022
    Alleen maar de zorgmedewerkers, die zijn bij ons meestal aardiger