O ja, Oía!

28 juni 2019 - Oía, Griekenland

Oía en Fira zijn de te bezoeken plaatsen op Santorini. Dat zeggen de boekjes, dus dat al dan wel zo zijn: Oía vanwege de zonsondergang (die blijkbaar nergens anders op aarde te zien is) en Fira omdat dat nu eenmaal de hoofdstad van het eiland is.

Nu waren wij al diverse malen door Fira gereden op weg naar zuid of west - bijna alle wegen hier leiden naar Fira - en we vonden het geen aanlokkelijke stad. Zo druk! Die slaan we dus over. Maar Oía, daar zitten we dichtbij: een half uurtje lopen slechts. Hoe erg kan het zijn?

Dus tegen achten (na de ergste warmte) gingen wij op pad. Eerste halfuur is langs de weg, maar daarna begint de voetgangerspret: een marmeren voetpad van twee kilometer met aan beide zijden nog de authentieke huisjes waarin nu juweliers, souvenirszaken, juweliers, exclusievekledingzaken en juweliers zijn gevestigd. Had ik de juweliers al genoemd?

Hier en daar zijn mooie doorkijkjes naar de caldera en door het bochtige karakter van het dorp zie je ook hoe de huisjes aan en in de rotswand geplakt zitten. De huisjes zijn nog net zo helder wit als vroeger; de blauwe accenten komen tegenwoordig van de zwembaden. Evengoed wel fraai hoor, er werden veel foto’s gemaakt en er waren weer enkele bruiden te bewonderen.

We hadden de eerste kilometer marmer net gehad (met diverse juweliers) toen de zon gezakt bleek en de Grote Uittocht der Chinezen begon, met hier en daar een verdwaalde Fransoos of Italiaan. Na een minuut of twintig waren we de stroom tegenliggers voorbij en even later streken we neer bij restaurant Flora, een tip van onze Duitse buren. Volgens de serveerster was het juist een rustige avond, want de voetgangersstroom bewoog nog...

1. Joke:
    28 juni 2019
    wat een heerlijk bedje, zo bij de zee