Ook nog: espresso macchiato

19 mei 2025 - Valledoria, Italië

Onze laatste dag op Sardinië wilden we graag doorbrengen aan het strand. Daar was het nog niet van gekomen, om diverse redenen. Allereerst waren er zoveel andere avonturen te beleven. En om de dag met een uurtje strand af te sluiten, daarvoor was het vaak niet warm genoeg. Komt nog bij dat de meeste stranden onbereikbaar zijn; een slagboom met een bordje ‘residence only’ houdt ongenode gasten op afstand. Ons eigen resort bood vandaag dan ook geen soelaas: voor 10:00 uur moesten we de sleutel (van huisje én slagboom) ingeleverd hebben.

Kaap Paardenstaart, zeggen ze

Wij gingen dus op zoek naar een alternatief. We hadden geen zin meer in stenen & struiken, met 27 graden was het warm genoeg en we vonden twee voor ons soort mensen bereikbare stranden. Nou, bereikbaar… Je moet eerst over een onwaarschijnlijk slechte weg, die weg eindigt bij een vierkant vlak dat bedoeld is als parkeerterrein, soms met een bord vol spelregels (geen tennis, geen kampvuur) en/of een half-af huisje waar je zou moeten betalen, als je zou moeten betalen. Vanaf het parkeerterrein is het nog een kilometertje sjouwen over een zanderig bospad, maar dan heb je ook wat.

Paadje tussen P en strand

Het ene strand had wat ligbedden en parasols, en bovendien waterfietsen en huurboten. Dus het was wat drukkig. Het andere strand had niets van dat alles. Maar wij vonden een geïmproviseerd bankje onder een boom en daar waren we zeer content mee.

Strand 2, rustig

De zee in was eigenlijk niet te doen: ijskoud water en veel vervelend zeewier. En bovendien hadden we geen zin om straks met een kleverig zout lichaam de boot in te gaan. Om 19:00 uur schepen we namelijk in en dan is onze Sardijnse vakantie afgelopen. Daarna nog een paar uurtjes rijden en we zijn weer thuis. ‘t Is mooi geweest.

Espresso macchiato

Ook nog - op de laatste dagen ontdekten we de beste afterdinnerkoffie: espresso macchiato. Niet zo’n sloot melk als bij de cappuccino, niet zo gruwelijk sterk als pure espresso en de Italianen trekken niet hun ach-die-malle-toeristengezicht.

Nu wel, Joke: allemaal bedankt voor het meereizen en tot een volgende keer.

Foto’s

4 Reacties

  1. Joke:
    19 mei 2025
    ha, ha...ja, nu echt een goede terugreis 😘
  2. Irma:
    19 mei 2025
    Goede reis naar huis
  3. Tanja:
    19 mei 2025
    Mooie verhalen weer en ik ben sinds vanavond helemaal bij!
    Goede terugreis en tot binnenkort.
    Liefs, Tanja
  4. Wilma Kreuning:
    20 mei 2025
    Alweer voorbij die vakantie😢. Op naar de volgende 😁😁