Een zonnige dag

30 oktober 2016 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Lake Matheson staat bekend als het mirror lake. In dit met bossen omzoomde 14.000 jaar oude meer weerspiegelen Mount Cook (3724m) en Mount Tasman (3497m) zich op rustige, heldere ochtenden. En vanochtend was het zo'n ochtend. Je moet maar boffen.

Rondom het meer liep een wandelpad door het regenwoud (boomvarens, rimu, mosmosmos) en in anderhalf uur tijd wandelden we langs de diverse uitkijkpunten op verschillende hoogtes. Een overal lachte de (overigens niet geheel rimpelloze) spiegel ons toe. We hadden echt geluk, want toen we tegen half 12 vertrokken, ging de top van Mount Cook alweer schuil achter de wolken.

We volgden de Haast Pass Highway - genoemd naar de Duitse ontdekkingsreiziger Julius von Haast - langs de Tasmanzee, door rivierdalen, over one-lane-bridges, langs watervallen. Overal hadden we prachtige vergezichten en af en toe maakten we een korte wandeling.

Een wandeling naar de Blue Pools bijvoorbeeld. Een pad door een berkenbos (geen regenwoud meer!) bracht ons via twee hangbruggen - het went - boven de monding van de Blue River. Het water was echt knalblauw en onwaarschijnlijk helder. In het juiste seizoen zit het hier vol forel.

Hoewel het een totaal ander soort bos was, bleef er overal mos. In plaats van Het land van de witte wolk kunnen ze Nieuw-Zeeland beter Het land van de 1000 mossen noemen.

Na de Haast Pass veranderde het landschap behoorlijk. Er was weer brem, en we zagen oranje klaprozen en gele lupines. De lente is hier in volle gang. En ook de temperatuur liep op. We hebben de 17 graden gehaald vandaag!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl