Christchurch

10 november 2016 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Zo bruisend als Auckland was, zo stil was Christchurch. Toegegeven, we waren er pas tegen 16:30 uur na een mooie maar regenachtige rit. We hadden echter niet verwacht dat alle barretjes en winkels in een dergelijke metropool (359.000 inwoners) dan al gesloten of uitgestorven zouden zijn.

We maakten nog wel een leuk ritje met de Christchurch Tramway; de bestuurder van deze historische tram vertelde bij diverse gebouwen een stukje geschiedenis, en hij wees op de aardbevingsschade aan o.a. de kathedraal. Die ziet er echt heel triest uit.

Voor ons is echter moeilijk te zien of iets nu gewoon wordt gesloopt of gerenoveerd, of dat de schade komt door een aardbeving. Feit is wel dat er in het centrum een hoop in de steigers staat, dat er diverse megalomane projecten in aanbouw zijn en dat er ontzettend veel terreinen braak liggen  - inmiddels in gebruik als parkeerterrein uiteraard.

We vonden toch nog een bruisend (Mexicaans) restaurant en aten nu eens wat anders dan fish and chips of een of andere burger. Het lokale bier was best, de locals waren vriendelijk en de hotelkamer is groter dan onze hele bus.

Morgen vliegen we, maar nog niet naar the Netherlands. Enkele reacties die we de afgelopen weken kregen als we zeiden dat we uit 'the Netherlands' kwamen:
- Ah, Deutschland!
- Princess Mary right? And prince Frederick
- I've visited all of it: Amsterdam, Prague, Budapest
- You must miss your hills. From the Sound of music!

Wij gaan nog een weekje naar een zonnig eiland, met onze reislustige dochter. Bedankt voor het meereizen, en tot ziens. Haere ra!