Vrijwillig de regen in

28 oktober 2016 - Punakaiki, Nieuw-Zeeland

Met pijn in het hart verlieten we onze ruime zonnige plek in Marahau. Het was tijd voor de Westcoast, en daar regent het vrijwel altijd. Waarom zou je daar dan naartoe gaan? Tja, natuur hè. Die houdt van regen.

Maar eerst kregen we spektakel onderweg: de Buller Gorge Swingbridge. Met zijn 110  meter is dit Nieuw-Zeelands langste hangbrug. En waarschijnlijk ook de engste. Je steekt de rivier de Buller over via een schommelend (en glibberig, want het regende) rooster tussen wandjes van kippengaas. Al na twee meter wilde ik terug, maar dat was toch zonde van het tientje. En ze hadden hun best gedaan om aan de overkant van de rivier een mini-openluchtmuseum te maken over zowel de aardbeving van 1929 als over goudzoekers uit die periode. Na dat rondje museum - toch gauw een kwartier - moest je over de brug weer terug. Genoeg avontuur voor de hele week.

De volgende dikke 100km hadden we louter  regen, maar het werd wat droger toen we bij Cape Foulwind aan de westkust kwamen. Hier is de wind verraderlijk (foul) en beuken de golven woest op de rotsen. Kortom, de ideale omgeving voor een zeehondenkolonie. Ze waren niet alle 200 thuis, maar na goed zoeken zagen we er zeker twintig op de rotsen liggen. Het paarseizoen is net geopend, dus de mannen zijn thuis en de jongen van vorig jaar worden gespeend; in december krijgen ze er weer een zusje m/v bij.

Toen we een uurtje later op ons plekje op het Punakaiki Beach Camp parkeerden, brak de zon zowaar door, en kregen we een mooie regenboog cadeau. En er zat zelfs nog een droge strandwandeling in.

Overigens moet ik mijn opmerking over gratis douches en WiFi herzien; dat geldt alleen voor het Noordereiland. Zal wel met het inwonertal te maken hebben. Drie van de vier miljoen Nieuw-Zeelanders woont op het Noordereiland. En van die resterende één miljoen woont de helft in en om Christchurch. Ga je in de rest van het land geen gratis WiFi optuigen natuurlijk. We krijgen meestal een half uur. Dat is dus heel snel typen, en de Volkskrant krijg je er niet mee binnen. Is er nog nieuws?

1. Tanja:
    30 oktober 2016
    Zo'n brug lijkt mij ook erg moeilijk. Ik zou die tijgerend willen oversteken. Maar dat is ook niet alles.
    Schattig, die zeehondjes.

Of er nieuws is? Kweet niet. Lees alleen de reisverhalen.
    Ik kan wel iets zeggen over het weer hier: dat is op het moment droog en gisteren scheen de zon.
  2. Ina:
    30 oktober 2016
    Vandaag weer twee van die bruggen gelopen, en eentje met de auto gedaan! Als je niet naar beneden kunt kijken valt het wel mee.