de tweekleurige smalboktor

11 juni 2023 - Kutjevo, Kroatië

Geopark Papuk is onze derde bestemming. Papuk was meer dan 10 miljoen jaar geleden een eiland in de Pannonische Zee en de rotsformaties in het gebied behoren tot de oudste rotsen in heel Kroatië. Omdat we daar wel meer van wilden weten - en omdat de regen weer eens met bakken naar beneden kwam - bezochten we het Geo Info Center in Voćin. Het gebouw leek een beetje op een crematorium dus we misten het bijna, maar eenmaal binnen konden we meteen genieten van een filmvoorstelling in 6D, volgens het balieventje. 6D? Jaja, het was bijna een Disney-attractie: 3D-vision uiteraard, we schudden op onze stoelen, een 18m lange oerhaai spatte ons een beetje nat en dino’s hijgden in ons oor. Het was leuk en je leert nog eens wat.

Rupnica

Het regende wat minder, dus op naar Rupnica, een uniek geologisch natuurmonument en zeer zeldzaam morfologisch fenomeen van vulkanisch gesteente - aldus het boekje. Het moest eruitzien als een natuurlijk mozaiek van rotsen die ogen als een trap van vierkante, vijfhoekige en zeshoekige zuilen. Heel bijzonder, beslist een omweg van 100km waard. Mwoah.

We picknickten op een droog moment uit de kofferbak, want alle horeca is dicht of opgeheven. Die ervaring hadden we gisteren en eergisteren ook al. Cafés zijn er natuurlijk wel; in elk dorp zitten daar louter bierdrinkende mannen voor de deur maar iets te eten is er niet. Leve de Konsum-supermarkten.

picknick langs bloeiende bermen

In een volgende stortbui bereikten we onze kamer in Yosefsfeld Apartmani in het plaatsje Kutjevo. We mogen hier gebruikmaken van het bescheiden zwembad, en onze gastvrouw ging tijdens de rondleiding bijna onderuit op de glibberige tegels. Willem heeft mij de toegang nog net niet verboden.

1. Joke:
    11 juni 2023
    ach jeetje, wat een weer.
    Maar dat trappetje, ziet er nu wel heel spektaculair uit, zo'n glimmend bouwwerkje.
  2. Irma:
    13 juni 2023
    En waar is nu de tweekleurige smalboktor?
    Of heb ik iets gemist?
  3. Ina:
    13 juni 2023
    Even door de foto’s scrollen, hij zit op een paarse bloem (de beemdkroon) op 11 juni
  4. Tanja:
    14 juni 2023