Van huizen enzo

17 juli 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

De summer of love viert dit jaar zijn 50e verjaardag, dus de wijk Haight-Ashbury (waar het allemaal happende in 1967) is dit jaar extra populair. Ook wij gingen er een kijkje nemen. We zagen  inderdaad veel hippie-bedoelde winkels, maar daar rook het net zo als op de Waterloopleinmarkt en ook het assortiment was hetzelfde: alles made in China. Leuker waren de vintagekledingwinkels, daar kwam de hele 20e eeuw voorbij: flapperdresses met veel kralenwerk uit de twenties, cocktailjurken uit de fifties, mini-jurkjes en fluwelen broeken uit de sixties en seventies. Mijn maat zat er helaas niet tussen en Lucinda's portemonnee was niet dik genoeg, maar leuk was het wel.

Ook aan de buitenkant viel het nodige te beleven. Er staan hier prachtige victoriaanse en edwardiaanse huizen uit de periode 1880-1910; deze wijk is namelijk niet verwoest tijdens de aardbeving van 1906. Sommige huizen zijn vrolijk geschilderd, andere netjes opgeknapt en vele zijn dramatisch verwaarloosd.

Al wandelend (bergje-op-bergje-af) schoven we een wijkje op en kwamen we bij de painted ladies van Alamo Square. Dat is een rijtje van zes victoriaanse huizen die allemaal in drie kleuren zijn geschilderd. Zo'n driekleurig huis heet in de Amerikaanse architectuur een painted lady. De bewoners van dit rijtje werden gek van alle tourbussen die langs reden, dus de straat is nu verboden voor die grote jongens. Gevolg: in het park tegenover de huizen staan de hele dag honderden voetgangers de lady's te fotograferen.

Na onze flinke wandeling namen we een trolleybus naar het centrum voor een bezoek aan Girardelli, de bekendste chocolatier van San Francisco, en voor onze laatste rit met de Big Bus: de nightlighttour. Maar ja: het is zomer en die bus vertrekt om 19:00 uur dus van nachtlichtjes is nog geen sprake. Toch was het een leuke afscheidstour door o.a. het financial district met zijn wolkenkrabbers en over die andere brug (de Bay Bridge), met aan de overkant een mooi uitzicht op de skyline van San Francisco en over de baai. Morgen gaan we zelf een stukje rijden!

1. Willem:
    18 juli 2017
    En hoe was de chocolade? Of niets gekocht...?
  2. Ina:
    18 juli 2017
    De chocola was vooral duur, maar er is gekocht en gesmuld