Hollywood

25 juli 2017 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Wie Hollywood zegt, zegt filmstudio's en die strijden hier dan ook om de gunst van de bezoeker met spectaculaire of juist intieme rondleidingen. Wij kozen voor iets kleinschaligs - naar Amerikaanse maatstaven dan: de studiotour van Warner Bros. In ploegjes van 12 (vijf per half uur) rijdt een gids je drie uur lang met een trammetje langs diverse studio's en filmsets.

Bij de verschillende sets vertelde onze Stephanie in welke films of series ze voorkwamen; veel plekken komen regelmatig terug, weten we nu. Er was een pleintje met bomen waaraan de takken met tierips vastzitten, zodat men naar believen zomer- of herfstbladeren kan aanbrengen. Of geen bladeren, in het geval van winter.

Soms stapten we uit voor een tentoonstellinkje waar je foto's mocht maken van bijvoorbeeld kleding en attributen uit de Harry Potterfilms, of alle Batcars vanaf 1989. Stephanie wandelde met ons door een loods vol zgn. props (lampen, brievenbussen, the Oval Office) en langs de set van The Big Bang Theory. Die serie (die wij niet echt kennen overigens) wordt hier voor de bekende live studio audience opgenomen. Zo'n opname is gratis: "you pay with your applause" maar kan wel zes uur duren. Als er niet genoeg gelachen wordt, herschrijven ze de scène ter plekke.

De tour eindigde bij Studio 48 waar je rustig nog een uur kon blijven. Je kon op de foto in het café uit Friends (check), voor veel geld een greenscreenfilmpje van jezelf laten maken terwijl je op een bezem vloog of op een batmotor scheurde (te lange rij), een foto maken in een Gandalf-Frodoverhouding (check). En we kregen een kort college soundmix: dialoog, achtergrond en muziek - ook leuk.

Als afsluiter van dit deel van onze roadtrip (we hadden T-shirts moeten maken!) wilden we graag het Hollywood-sign van dichterbij zien. Een tip was: bij het Griffith Observatory. We waren daar de enige niet - dat ben je hier nergens - maar het was zeer de moeite waard daarnaartoe te rijden. Je hebt een prachtig uitzicht over de enorme stad en het is ook nog eens een mooi gebouw. Het Hollywood-signuitzicht kon volgens ons beter, dus we trokken de heuvels in - inderdaad: de Beverly Hills.

Langs kronkelige, bloemrijke wegen met prachtige huizen en grote auto's voor de deur, via een stukje freewayfile (geen dag zonder), na diverse keerpunten want 'no outlet' kwamen we dan op Mulholland Drive. Hier kon je de 15 meter hoge letters inderdaad goed zien zonder telelens, en had je ook weer een mooi uitzicht op de stad. LA is niet onze favoriete stad geworden, maar we hebben ons hier prima geamuseerd.