Zomerhitte

16 juli 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

In San Fransisco is het echt pas zomer in september. Ze waren hier vandaag dan ook helemaal in de war: 31 graden! Wij vonden het ook wat overdreven. Maar de brug liet zich nu wel helemaal zien. En daar was het druk!

Wij zagen alles comfortabel vanaf een hoge zitplaats: front row in de Big Bus. Ik ben erg dol op de hop-on-hop-offbussen in de diverse steden, en met deze temperatuur was het een ideale manier om over de 48 heuvels van de stad de komen.

Onze live gids maakte wel werk van de wetenswaardigheden, dus we weten nu bijvoorbeeld dat er elk uur 350 auto's door Crookedest street rijden (zie gisteren), dat in het dodental van de aardbeving van 1906 de Chinezen niet werden meegeteld omdat dat heidenen waren en dat de Golden Gate nooit helemaal overgeschilderd wordt maar alleen aangestipt op de plekken waar het nodig is. Vanwege de warmte deden we vrijwel de gehele tour van tweeënhalf uur achter elkaar en bekeken we waar we morgen - we hebben een two day pass - zullen gaan uitstappen om wat te lopen; morgen wordt het namelijk weer gewoon 23 graden.

Voor ons middagprogramma hadden we eergisteren de bijna-laatste kaartjes gekocht voor La cage aux folles. Die musical gaat hier op 19 juli in première, maar deze week houden ze try-outs en dan kosten de kaartjes ongeveer de helft. De voorstelling was in San Francisco Playhouse, een theater boven een hotel, twee blokken van het onze.

Het is een zgn. off-Broadway theater, dus vrij klein zodat je snel dicht bij het toneel zit en ze hebben een missie: make our community a better place, one play at a time. Helemaal hippie. Ook prettig:  je mocht eten en drinken mee de zaal in nemen.

La cage aux folles was een prachtige voorstelling. "They are really singing their hearts out," zei de dame naast mij, en zo was het. Wat een stemmen! En een leuke kostuums ook, daar keek ik natuurlijk extra naar. We hebben geweldig gelachen, en bij de kraker I am what I am pinkte menigeen een traantje weg.

1. Joke:
    17 juli 2017
    poeh, 31'.
    Houd ik elke dag in de gaten hoe warm het bij jullie is en staat de thermometer voor SF steeds op 13, 14 en 15 graden. Vast SF/Cal. op een ander continent.
  2. Ina:
    17 juli 2017
    Nou, het maakt hier wel uit waar je meet. De wind is altijd koud, dus in de schaduw is het gerust 15 graden kouder. Er lopen echt mensen de hele dag in gewatteerde jacks rond. 'Microclimates', aldus onze busgids. Maar ik heb intussen een verbrande onderlip...