Disneyland

24 juli 2017 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

In Disneyland is iedereen gelijk, dat wil zeggen dat iedereen even lang in de rij moet staan voor de diverse attracties. Maar zo'n rij (gemiddeld 30 minuten) is niet zo vreselijk want er is erg veel te zien.

Zo is het een must bij binnenkomst een hoofdversiersel te kopen. Er waren ontelbare soorten oren waarvan er vele 's avonds ook nog eens licht bleken te geven. Wij hebben thuis nog drie sets in de kast liggen, dus wij weerstonden de verleiding van oren kopen. Bovendien had ik vorige week al een Alcatraz-zonneklep aangeschaft. Zei de man bij de tascontrole aan de ingang: "Escaped from Alcatraz are you?" En ik begreep hem eerst niet, want je vergeet dat je zo'n ding op je hoofd hebt.

Dus we zagen een grote ruim getatoeëerde man met een stoere zwarte baseballcap waarop de Minnie-diadeem (met strik) van zijn dochter prijkte. En er liepen gesluierde dames met een setje Mickey-oren op hun hoofddoek. Honeymooners waren te herkennen aan hun witte-oren-met-sluier & zwarte-oren-met-klein-hoog-hoedje. Kleine en grote meisjes hadden twee knotjes op hun hoofd = Mickey-oren.

Ook met hun kleding hadden veel mensen iets bijzonders gedaan. Kleine meisjes mochten hun prinsessenjurk aan, (soms heel) grote meisjes droegen Minnie-stippeltjesjurken. Maar het mooist waren de families.

Families zijn hier meestal groot, en hoe vind je elkaar dan? Met dezelfde shirts natuurlijk. Die kwamen in soorten: gekocht en zelfgemaakt. Wij zagen een familie met een jarige, dus die jarige droeg het shirt met birtdayboy. het shirt van zijn moeder stond mother of the birthdayboy, en de rest van de familie sloot aan met big brother, granddad, enz. Dan waren er de zelfgeknutselde shirts: op de rug stond bijvoorbeeld Perez Family Vacation 2017  en aan de voorkant mommy, daddy, big sis, lil sis. Vul alle varianten zelf maar in. Alle kleuren trouwens ook.

De attracties zelf waren voor ons, gestaalde Disney-rotten, vaak bekend maar daarom niet minder leuk. De Amerikanen kunnen wel een pretpark bouwen hoor, zelfs de rijen zijn meestal aardig omdat ze daar zoveel mogelijk een doorloop van maken waar al van alles te zien is: leuke grafstenen, bewegende schilderijen, collega-wachtenden.

Ook de shows zijn fenomenaal. Zingen, dansen, decor, kostuums - allemaal top. Het is wel werken voor de toeschouwers, met name het avondprogramma: de parade, het vuurwerk, het multimediale slotspektakel. Je staat dan bijna drie uur aan een stuk, en dat na een hele dag sjouwen. En ik ben ook geen 50 meer...