boemelen door Ulaanbaatar

1 mei 2014 - Ulaanbaatar, Mongolië

Sony en haar driver scheurden ons van hot naar haar in deze wonderlijke miljoenenstad. Nou, scheuren... we stonden meer stil want ook hier gaat het goed met de economie dus heeft iedereen een auto. Met een toeter en not afraid to use it.

Gandan Tegchinien-klooster
Dit boeddhistische klooster is tevens een school voor monniken, dus we zagen zesjarigen al dapper meebidden. De grotere jongens verdraaiden hun nek om Lucinda goed te kunnen zien. Er zijn grootse plannen voor dit kloostercomplex - de flyer die je aan het begin krijgt , beschrijft alvast de gewenste toestand en indeling - maar voorlopig is het nog een scharrige verzameling gebouwen van diverse leeftijden. De hoge vergulde boeddha is evengoed indrukwekkend, en de woning van de 13e dalai lama heeft een vredige uitstraling. En wat een hoop duiven!

Historisch museum van Mongolië
Er was veel te zien en te leren over de geschiedenis van Mongolië, die ouwe Khan (koning) heeft er wel werk van gemaakt. Ik vond vooral de kostuumgalerij schitterend; de invloed van China (zijde) en Rusland (bont) was mooi zichtbaar.

We lunchten met o.a. Mongoolse dimsum en paardenworst waarbij we met Sony een soort bikkelspel speelden met enkelbotjes van en klein dier. Dat spel lag op elke tafel, met Mongoolse uitleg erbij. Hoe meer paarden je gooide, hoe gelukkiger je was. Met enkel geiten had je vet pech.

Gersmakerij
We zagen twee mannen houtjes op maat zagen voor het dak van de tent, en een ander kereltje de deurmotieven inkleuren. Dat was het. Net als die hutongtocht in Beijing was ook dit een beetje een sneu onderdeel. Het lijkt erop dat de gidsen zich niet kunnen voorstellen dat buitenlanders zoiets boeiend vinden. Zij laten liever het moderne Olympisch stadion zien (Judy) of het monument voor de Russen (Sony) - ook vanwege het prachtige uitzicht over stad en ommelanden.

Buddha International Park
...staat heel stoer op de kaart. Maar het is gewoon een goudgeverfd ijzeren reuzenbeeld middenin een nieuwbouwwijk. Er staat een ger naast, met koningstronen waarop je plaats mag nemen om van elkaar leuke foto's te maken. Voor een vrijwillige bijdrage, uiteraard.

Vanwege de files kwamen we te laat bij het winterpaleis van Bogd Khan. In de zomer is het museum een uur langer open, maar dat seizoen gaat pas 15 mei in. De kaartjesmeneer was onverbiddelijk. Om hem te pesten -fotograferen is verboden in dit musem - maakten wij toen veel foto's door en over het hek.

Tumen Ekh - Mongools nationaal zang- en dansensembleIn een soort circustentachtig theater keken we naar deze fraaie show. Vooral de keelzang vonden we fascinerend. Maar ook bepaalde vrij moderne muziekstukken en dansen vielen goed bij ons in de smaak. Van acrobatiek worden we altijd wat ongemakkelijk.

Ten slotte nam Sony ons mee naar een modern restaurant vol Mongoolse yuppen. Pizza! Bier!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Tanja:
    3 mei 2014
    Monnik uit roeping? (Op je zesde al...)
    Jammer dat de russen (nog) niet echt trots kunnen zijn op hun oude ambachten. Tja, en dan alles laten zien wat de koningen (veelal door onderdrukking en afpersing van de gewone inwoners) voor zichzelf hebben laten bouwen ;( Zo gaat dat met ons mensen.
    Maaaarr, eerlijk is eerlijk, door dat geld zijn er wel buitengewone dingen tot stand gekomen:))