Door de Alpen heen

6 juni 2022 - Kranj, Slovenië

We hadden naar onze navigatie moeten luisteren. Die zei dat onze verkeerssituatie was gewijzigd en dat ze een alternatief had berekend. Welnee, dachten wij. En voor onze vijfde alpentunnel stond ook nog eens een digitaal waarschuwingsbord met ‘Unfall nach tünnel’. Valt vast wel mee, dachten wij. En velen met ons.

Dus zo stonden wij met z’n allen van elf tot twaalf in file van 9km lang en drie rijbanen dik. Maar ach, het zonnetje scheen dus al snel liep iedereen buiten een broodje te eten, de hond uit te laten of foto’s te maken, want we stonden wel op een fraai punt: bergen op de achtergrond, alpenweiden, sound-of-musickerkje. Een selfie in de file, zou dat dan een ‘felfie’ zijn?

Tunnel 10 was een toltunnel door de Katschberg. We hebben al voor een klein fortuin vignetten gekocht voor zowel de Sloveense als de Oostenrijkse snelwegen, daar kan ook nog wel €13 tunneltol bij. Het was trouwens een mooie tunnel. En de Oostenrijkse autosnelwegen zijn stukken beter onderhouden dan de Duitse, dat moet gezegd. Onze 15e en laatste tunnel was die door de Karawanken (€7 voor 7km) en daar hadden we mazzel: geen file, die staat er normaliter altijd. Jammer dat dit dan weer een vrij lelijke tunnel is, maar er wordt aan verbetering gewerkt.

In de Karawankentunnel ga je meteen de grens met Slovenië over, en een dik halfuur verderop lag ons eindpunt van vandaag, tevens het begin van onze Slo-Kro-roadtrip: onze eerste glamping. Kamperen dus, maar dan wat luxer.

Wij hebben hier een schattig houten tentje (genaamd Liza) waarin precies een bed past, er is een terrasje bij met stoeltjes, en in het toiletgebouw is er voor elk van de zeven huisjes een badkamer met alles erop en eraan. De huisjes staan ruim geschikt rond een vijver met karpers en om 18:00 uur gaat het café open! Tot die tijd luieren en lezen we wat in de schaduw onder onze privéboom want het is hier 27 graden.

1. Joke:
    6 juni 2022
    ah, dat bedoelde je met, iets beleven....
  2. Gerard:
    6 juni 2022
    Wat hangt er in vredesnaam aan de binnenkant van de deur?
  3. Ina:
    6 juni 2022
    Mijn petje: wherever I lay my hat, that’s my home. Geldt ook voor aan de deur hangen
  4. Gerard:
    6 juni 2022
    En we willen niet weten hoe laat het café open gaat maar hoe laat deze dicht gaat.
  5. Ina:
    😂😂
  6. Irma:
    6 juni 2022
    Verheug me nu al op de rest van jullie reis