Hoge cultuur

11 september 2019 - Sint-Petersburg, Rusland

Moskou is echt een Russische stad, Sint-Petersburg is veel Europeser. De paleizen en kerken zijn dan ook ontworpen door Italiaanse en Franse bouwmeesters. En waar we in Moskou nog wel moesten zoeken naar een leuk koffie- of eettentje uit een andere categorie dan KFC of Mac liggen ze hier voor het oprapen.

Na een ontbijtje en een blokje om (Hermitage, kerk met kleurige koepels, de rivier Neva) streken we neer bij het Singer Café. Dit oude art deco hoofdkantoor van de naaimachinegigant is nu een stijlvolle boekwinkel met een leuk restaurantje. Er was WiFi, een mooi uitzicht op de Kazankathedraal, en thee. Veel thee.

Na een middagdutje (zo’n nachttrein is handig en voordelig, maar je rust niet echt uit) wandelden we naar het Mariinsky teatr. Het oude gebouw stamt uit 1860 en in 1895 werd hier voor het eerst het Zwanenmeer opgevoerd. Het gebouw is nu in revisie, maar ernaast staat sinds 2013 Mariinsky-2 en toevallig deze avond dansten ze daar het Zwanenmeer. Dankzij mijn lieve zangjuf Viktoria hadden we aan voordelige kaartjes kunnen komen, dus dat was genieten in deze fraaie en uitverkochte zaal.

Het Russische publiek is overigens precies hetzelfde als het Nederlandse. Er is nog niet omgeroepen ‘mobieltjes uit en geen foto’s maken’ of iedereen schiet in de app-stand. Want ja, je bent toch achtereenvolgens vijf en drie en twee kwartier onbereikbaar. Onze buurvrouw op balkonrij 3 spande de kroon: zij heeft de hele voorstelling haar mobieltje in de hand gehouden (handig: bij elk bericht lichtte hij op) en elk applausmomentje benut om haar mail en appjes te checken, te beantwoorden en eventueel te delen met haar buurvrouw. Aan applaudisseren kwamen de dames niet toe.

Daarnaast werd er om ons heen volop gefilmd en gefotografeerd. En in de pauzes gingen die foto’s meteen op Instagram. Tja, de voorstelling was ook echt wel de moeite waard. Zo’n cohort van acht zwarte zwanen tussen 24 witte hadden we nog niet eerder gezien, en dit ballet had voor de goede afloop gekozen: de boze tovenaar ging dood ipv Odette & Siegfried - u weet wel.