Trein 6

10 september 2019 - Sint-Petersburg, Rusland

De Nikolaevsky Express van Moskou naar Sint-Petersburg is een mooie moderne dubbeldekstrein. Dames in strakke grijze pakjes, met kek hoedje, controleren je plaatsbewijs (wagon 6, plaats 9) en paspoort zorgvuldig, maar dan heb je ook wat. Kussens, lakens en dekbedden en zelfs handdoekjes liggen klaar. Daarbij krijg je dan nog gratis een tandenborstel met minitubetje pasta, treinslippers, schoenlepel (?), 25cc water pp, en vlak na het vertrek smijt een dame een paar grote koeken naar binnen. Kopje thee erbij kost zeventig cent. We hadden met z’n tweeën een krappe vierpersoonscoupé - kost een paar centen extra, maar meer privacy is natuurlijk onbetaalbaar.

Exact om 22:50 uur verlieten we het Leningrad-station, en al vrij vlot werd het rustig in de stampvolle trein (Chinezen!). Met z’n 28’en deelden we drie washokjes, vochtig maar vrij schoon. Trein 6 had acht uur om zonder tussenstops een dikke 700km af te leggen, en dat verliep volgens plan. Om 6:15 uur klopte de treinstewardess op alle deurtjes en precies om 6:47 uur waren we op het Moskou-station van Sint-Petersburg.

Ze zijn hier sowieso erg punctueel. Onze lokale chauffeur stond dus al bij de deur van wagon 6 en binnen een half uur leverde hij ons af bij hotel Nevsky Aster, midden in het nog slapende centrum.