Beesten aan zee

20 juli 2017 - Morro Bay, California, Verenigde Staten

Zoals elke dag in Californië begon ook deze zwaar bewolkt. Maar we weten inmiddels dat het vanaf een uur of twaalf zonnig is. Daarom reden we eerst non stop de 70km naar Ragged Point, pal onder de landslide; van daaraf zakten we rustigjes naar beneden zodat we in de zon konden stoppen bij diverse zgn. vista points en andere attracties.

Eerste attractie was de Elephant Seal Rookery. Dat is een baai waar zeeolifanten ruien, paren, bevallen enz. Het is nu ruitijd, dus er lagen een paar honderd van deze wonderlijke dieren in de vloedlijn. Zeeolifanten zijn een soort flinke (5 meter) zeehonden met een klein slurfje - de mannetjes dan; de dames hebben meer een grote overbeet. Jonge mannen oefenden hun vechtkunst, oude heren kregen ruzie over de beste plekken maar de meeste lagen rustig op het zand en gooiden af en toe een schep zand over hun ruiende ruggen. Soms hopste er een kolos de zee in of uit en dat was een prachtig gezicht, een en al deining. Ook het geluid van de dieren is heel wonderlijk: alsof je een gootsteen ontstopt. Kijk naar het filmpje (34 seconden)!

Een andere topper was het Estero Bluff State Park. Dit is een wandeling over een kustpad door een grasland met een mooi uitzicht op de Morro Rock (een zgn. vulkanische plug) en op rotsen vol aalscholvers en bruine pelikanen. De laatste vlogen af en toe groepsgewijs een rondje over de zee om te foerageren - schitterend.

Ook cirkelden er grote vogels boven onze hoofden, en aan hun witte onderkleed te zien moeten dat Californische condors zijn. Deze vogels, 'de gieren van de nieuwe wereld', waren bijna uitgestorven, maar zijn - zoals dat heet - geherintroduceerd.

En nog waren de zeebeesten niet op. Voor ons diner (in het Dutchman's seafood house) wandelden we langs de haven van Morro Bay om de zon naast de Morro Rock te zien ondergaan. Hier kregen we een zgn. moonlight serenade van een kudde zeehonden. Duurde ruim een uur. Maar het leukst waren de zeeotters die af en aan zwommen met telkens weer een oester in hun knuistjes.

1. Willem:
    21 juli 2017
    Veel dieren --leuk!
  2. Ina:
    22 juli 2017
    Ja, nu heb je spijt. Vandaag ook dolfijnen gezien...