watervallendag

22 augustus 2015 - Hazyview, Zuid-Afrika

Hoogtepunt van de dag was natuurlijk het weerzien met 'our darling daughter'. Maar na een uur verhalen uitwisselen waren wel weer aan elkaar gewend en was het tijd voor actie. Als je in Hazyview bent, is het namelijk wel de bedoeling dat je de zgn. Panoramaroute gaat rijden; dat is een autotocht van een uur of zeven waarbij je, eh... panorama's ziet.

Nu vonden we zeven uur rijden na twee volle autodagen wel een beetje veel van het goede. En gelukkig is de Panoramaroute geen grote cirkel maar een betrekkelijk klein rondje met diverse heen-en-weertrajecten. We konden er dus met gemak twee routes van maken; hebben we morgen nog wat.

Vandaag stonden er, behalve een paar bavianen en fraaie panorama's (ondanks het ontbreken van veel zon), enkele mooie watervallen op het programma. De eerste waterval was de Lone Creek Falls, heel handig gelegen bij een picknickplaats. En die was op deze zaterdag vooral populair bij zwarte Zuid-Afrikaanse families: de mannen zorgden voor de muziek (uit de auto) en bewaakten het bier, de big mama's gingen met de aanwezige barbecues aan de slag en de jeugd maakte selfies bij de waterval. Een mooie culturele ervaring. Ook een mooie waterval trouwens: 68 meter hoog en maar stuiven.

Bij de tweede waterval - te bereiken via een lange dirtroad (auto) en pittige klim over glibberige treden (benen) - hadden we het rijk alleen. Behalve natuurlijk de meneer van de kaartjes (5 rand pp) en de mevrouw van de souvenirstal. Deze Horse Shoe Fall is een dubbele waterval, iets minder hoog dan de vorige maar met evenveel donderend geraas.

Tussen Sabie en Graskop troffen we de imposante Mac Mac Falls: voor 10 rand pp mochten we genieten van een 300 m lange afdaling (en terug dus klimmen) langs een prima pad en kregen we een prachtig uitzicht op de 70m lange waterval en de canyon waarin die uitkwam. Het parkeerterrein werd ook hier opgevrolijkt door een soort markt van souvenirstalletjes, met - zoals overal hier - allemaal hetzelfde assortiment: tafelkleden, sieraden, handige schalen en bakjes. En alles voor a very special price. Dus... twee paar oorbellen  (elk 20 rand) en 1 schaal (60 rand) - bescheiden toch?

Morgen deel 2 van deze fraaie rondrit door Mpumalanga. O ja: 10 rand is ongeveer 70 cent.