bonusdieren

27 augustus 2015 - Komatiepoort, Zuid-Afrika

Het Krugerpark is een snoepwinkel waar het wildspotten betreft. We hadden een tocht van 200 km voor de boeg door diverse landschapstypen, over asfaltwegen en over zgn. dirtroads, en daar deden we bijna tien uur over. Regelmatig kwam er een los beest, een groepje of een kudde voorbij, of hadden we zicht op iets dergelijks.

Olifanten, neushoorns, giraffes, zebra's, wrattenzwijnen, alle hier bekende antilopesoorten, kudu's, buffels, nijlpaarden, krokodillen, bijzondere vogels (zoals de bee eater en de guineafowl), guitige eekhoorns, bavianen en vervetaapjes. Tussen ontbijt en vertrek schoot een van die laatste nog ons huisje binnen en jatte een stukje chocolade van het aanrecht...

De grote katten lieten zich niet zien, tot we - het werd al donker - 1 km van de poort waren. Daar stonden wat auto's in de berm, iets dat altijd een dier aanduidt. Lag er een cheeta in het veld. Net als iedereen gingen ook wij met camera's en kijkers in de slag, en toen kwamen er nog twee cheeta's bij liggen! De beesten stonden om de beurt op en wandelden naar de weg. Daar was inmiddels een aardige file ontstaan, in beide richtingen. Sommige mensen (ik ook) keerden hun auto om mooiere plaatjes te kunnen maken; dat maakte de chaos nog groter, maar iedereen was goed gemutst. Was toch een fijne bonus tot besluit: geen Big Five maar een Big Four-and-a-half.

En om het Zuid-Afrikagevoel vast te houden serveerde ons zeer gastvrije guesthouse in Komatipoort op verzoek van hun vaste (Engelse) gasten) toevallig vanavond een echte braai. Dat is dus een barbecue met naast kippenpoten en lamskoteletjes, maïskolven en 'jacked potatoes' ook de legendarische 'pap'. Blijkt gewoon polenta te zijn!