olifanten & giraffen

25 augustus 2015 - Pungwe Bush Camp, Zuid-Afrika

Na een kopje thee bij het houtvuur vertrokken we om 6:15 uur voor de gamewalk: Isac voorop met een geweer in de aanslag, dan wij drieën, en Nevil sloot de rij. De zon was net op, er was nog nevel dus het was vrij fris.

We bekeken verschillende verse sporen, vlakbij ons camp: van een luipaard inderdaad, van buffels, rhino's, kudu's, hyena's en olifanten. Ook de nodige verse poep vertelde ons van alles: dame of heer, zin in seks, gezondheid, enz. We hoorden de leeuw brullen, maar die lag wel 8 km verderop volgens Isac.

De impala's gluurden naar ons door de bosjes en de vogels waren weer talrijk. Ook een van de 'little five' kwam aan bod: we zagen veel gaatjes in de grond waarin de zgn. mierenleeuwen zich schuil houden om mieren te kunnen opeten.

Toen we om 9:00 uur terug kwamen in het bushcamp, stond het (driegangen)ontbijt al klaar: verse grapefruits, heerlijke havermout pap (zijn we alledrie gek op, nee echt) en op het vuur een blad met roerei, bacon, witte bonen, tomaten, aardappels. Kortom: net wat je nodig hebt na een stevige bushwandeling.

De lunch zou net als gisteren, om 14:30 uur geleden geserveerd worden, met aansluitend de gamedrive. Tussen ontbijt en lunch was het dus luieren geblazen, heel Afrikaans. We lazen een boekje, keken naar de aapjes, de vogels en de bosbok en we deden een dutje. Het was intussen ruim 30 graden, heerlijk die winter hier.

We hadden vandaag de jeep voor ons alleen, dus ruim zicht op alles. Isac volgde het spoor van een neushoorn, maar opeens stonden we tussen de olifanten: echt op een meter of drie... De kudde was bezig de weg over te steken, en de kleintjes die het dan op een holletje zetten, stalen natuurlijk de show.

Waar we de daarna ook reden, overal doken olifanten op. Ik denk dat we er wel 100 gezien hebben in die drie uur dat de gamedrive duurde. Naast natuurlijk de impala's, kudu's, steenbokken (andere dan die in Europa) en hoe al die antilopesoorten hier ook heten. Toen de zon aan het zakken was, kwamen we nog een giraffefamilie tegen, en in het donker zagen we, behalve twee duikers (een klein model uit de antilopeserie), opeens een zgn. bushbay. Dat is een heel schattig halfaapje met enorme ogen; die zie je goed in het donker, want dan zwaait de tracker een schijnwerper van links naar rechts op zoek naar dieren.

Nu nog een goede neushoorn vinden voor Lucinda! En een luipaard, maar dat willen we allemaal wel.