rotsen van binnen en van buiten

23 augustus 2015 - Hazyview, Zuid-Afrika

Hazyview heet niet voor niets zo: er hangt hier vaak mist. Zo ook vandaag. Het had vannacht lekker geregend, en de wolken vonden het wel best zo. Maar we hadden goede hoop dat het nog wel zou opklaren, dus we begonnen gewoon aan deel 2 van onze Panoramaroute. Natuurlijk zoals de bordjes voorschrijven bij 'digte mis': met de 'hoofligten aangeskakeld'.

Eerste stop was de Echo Cave, een naar schatting 40 km lang stelsel van druipsteengrotten waardoorheen een 2 km lange route is uitgezet. De eerste grot is in 1923 ontdekt door een boer die op zoek ging naar enkele op mysterieuze wijze verdwenen koeien. Privégids Matron liet ons de Madonnacave, de Elephantcave en de Echocave zien; de helden die niet tegen kruipdoor-sluipdoor voor gevorderden en zuurstofgebrek opzagen, gingen door naar het Crystal Palace. We zagen fraaie stalagmieten en -tieten, een paar slapende vleermuizen en bewijzen van bewoning in het Stenen Tijdperk (roet! ).

Volgende stop was het uitzichtpunt De Drie Rondavels: drie rotsen met de vorm van ronde Afrikaanse hutten. We hadden een mooie uitzicht op de lager gelegen canyon van de Blyde river, maar de wolken bleven dik op de bergen liggen. Het was vrij druk op dit punt met dagjesmensen (zoals wij) en toerbussen, dus de souvenirdames deden goede zaken.

Onze laatst stop was het geologische fenomeen Bourke's Luck Potholes. De rivieren Blyde en Treur hebben hier door de eeuwen heen surrealistische rotsformaties gevormd: donkere poelen die fraai contrasteren met de door lichte korstmossen bedekte rotsen. Ook kwamen alle talen op enig moment wel voorbij. Het was de duurste natuurattractie (110 rand) van deze dagen, maar de souvenirstalletjes waren dan ook echte winkeltjes.  En er waren bavianen die de vuilnisbakken van de picknickplaats afstruinden.

We wilden graag door Gods Window kijken, maar het veelgeroemde uitzicht en het veelbezochte uitzichtpunt waren beide gehuld in zeer dichte mist. Ik was blij dat ik de (meestal aanwezige) witte middenstreep kon aanhouden als richtlijn bij het sturen. Wel weer een avontuur...

Morgen gaan we de jungle in. Daar is vast geen wifi, dus ons volgende blogje zal even op zich laten wachten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Richard:
    23 augustus 2015
    Jullie zien weer mooie dingen. Een lichte jaloezie komt wel op. Blijf ons op de hoogte houden van jullie belevenissen. Wij hebben genoten van Sail bij prachtig weer.