grote grazers

16 augustus 2015 - Saint Lucia, Zuid-Afrika

We hadden ons toch bedacht: geen strand, maar meer beesten. We zitten hier immers midden in het iSimangaliso Wetland Park: vanochtend voeren we op het zgn. estuarium, vanmiddag hielden we onze eigen gamedrive op de Eastern Shore: gras, duinen en moeras. Voor safarimaagden: game betekent wild. En dat is geen spelletje!

Het heeft hier al bijna twee jaar niet geregend, en de laatste dijkdoorbraak (nodig voor de waterstand in een estuarium) is ook alweer tien jaar geleden. Het moeras is dus best droog, en van de meertjes rest nog slechts een beetje modder. Maar daar houden wrattenzwijnen juist van, dus die kwamen we tegen: Jan, Jans en de kinderen!

Even later ontmoetten wij onze eerste zebrakudde, en iets verderop een familie kudu's. Ook zagen we wat gnoes en soms stak er opeens een rode bosbok over. Langs de weg zagen we de vertrouwde gezichtjes van de vervetaapjes die ook ons hotel terroriseren. We zagen er vanmorgen een paar door openstaande raampjes naar binnen glippen.

Tegen het eind van onze gamedrive spotten we opeens twee zwarte neushoorns. Nummer 1 van de Big5 is binnen! Foto's maken vanuit de auto was lastig: tegenlicht...

Onze laatste stop was bij een uitzichtpunt over het estuarium. Daar kwamen in de ondergaande zon wat kudu-mannetjes aangewandeld en door onze kijkers (bedankt pa!) zagen we onze hippovrienden van vanochtend lekker bezig. En maar knorren.

Topdag, en er komt nog meer moois deze vakantie!

1. Richard:
    17 augustus 2015
    Best wel lekker weer, zo 's winters, op de foto's te zien?
  2. Ina:
    17 augustus 2015
    Ja, het is echt afzien in de kou. Overdag het rond de 29 graden, en 's avonds koelt het af tot een graad of 18. We hebben de airco niet nodig, slapen met open raam & deur kan prima: de hippo's kunnen de trap niet op, en de apen komen alleen overdag. Andere criminaliteit is er niet in Saint Lucia.