un beau jour en Bordeaux

15 mei 2015 - Bordeaux, Frankrijk

Nou, Bordeaux krijgt een 10 voor scootvriendelijkheid: egale stenen, soepele op- en afritten, veel voetgangerszones, laagdrempelige winkels en kerken. Alleen het weer mocht beter, maar zo is er altijd wel wat te zeuren en we waren de afgelopen week erg verwend qua zon. De voorspelde regen beperkte zich overigens tot 1 fikse bui.

Ook overigens was Bordeaux een topper; het is eigenlijk Parijs-voor-beginners want het oude centrum is prima te belopen en alles is er: zinken daken en zandstenen gevels, dure en goedkope winkels in de beroemde (jawel) Rue Sainte Cathérine, megalomane overheidsgebouwen, pleintjes vol terrassen. En op die terrassen de vertrouwde onbeschofte ober... Tot hij de scoot in de gaten kreeg, toen kon opeens alles.

We bezochten vandaag maar liefst drie kerken: de kathedraal van Saint André, de basiliek van Saint Michel en de kapel van Saint Elois. Allemaal heel divers. Wat is trouwens het verschil tussen een kathedraal en een basiliek, Tan?

De Prinsendam had veel bekijks, midden in Bordeaux. Er komen blijkbaar niet veel cruiseschepen de Garonne op. Hele gezinnen liepen dan ook over de boulevard om ons drijvende hotel van dichtbij te bekijken, en vanaf de diverse veerponten werden volop foto's gemaakt. Deden wij weer een maximaatje.

Les 10: altijd zwaaien naar het gewone volk

1. Tanja:
    17 mei 2015
    Ha, een vraag!
    Kort gezegd: een kathedraal is de zetelkerk van een bisschop. Een basiliek is een eretitel voor een kerk, bijv. verkregen door bijzondere gebeurtenissen o.i.d. Zie de basiliek van Meerssen: deze kerk is waarschijnlijk basiliek geworden nadat het bramdwonder hier heeft plaatsgevonden. Of het bloedwonder. Of allebei.

Voor de lange uitleg, zie:
  2. Ina:
    18 mei 2015
    Aan jou hebben we wat! En ik had al zo lang de B-woorden niet gehoord...
  3. Tanja:
    18 mei 2015
    Hahaha, het was weer eens hoog tijd voor de B-woorden! Je vraagt wat en dan krijg je ook wat!