op weg naar Brest

16 mei 2015 - Finistère, Frankrijk

Het vertrek uit Bordeaux vond al om 6:00 uur plaats, dat sloegen we over. Wel genoten we tijdens ons ontbijt op het balkon (roomservice!) van de krijtrotsen en badplaatsjes langs de Gironde; zo heten de Garonne en Dordogne als ze samen op weg zijn naar de Atlantische Oceaan. Het was frisjes, dus de HAL-badjassen kwamen goed van pas.

Om 10:00 uur gingen we de oceaan op en verdween ons leuke uitzicht. Captain Tim meldde zich: "At the moment we are looking at... eh... practicly nothing. It's typical English weather as we're approaching the Channel." Gelukkig kwam er af en toe een aalscholver of een jan-van-gent voorbij vliegen. Ook mooi.

We zagen af van de kerkdienst met reverend Daniel, en deden evenmin mee met de bingo (hoofdprijs: een cruise naar Mexico voor twee personen). Zelfs de lezing over Fabergé-eieren lieten we schieten; 100 cruisecollega's doen ook de volgende cruise mee: die naar St.Petersburg, vandaar.

Natuurlijk bezochten we wel de 'location presentation' van Destination Specialist Brett. Zo leerden wij dat in Nederland taxi's krankzinnig duur zijn, dat Santpoort-Zuid een deprimerend station is, en dat er in Amsterdam geen auto's rijden. Maar Brett had wel vaker iets mis deze reis (zie Lissabon). Santpoort-Zuid? Ja, dat is het dichtstbijzijnde treinstation voor potentiële Amsterdamgangers.

Het was overigens mooi rustig vaarweer, beetje fris op het balkon maar daarvoor hebben we de geruite HAL-dekens.

Les 11: zorg dat je opgehaald wordt in een haven als IJmuiden

1. Wilma:
    17 mei 2015
    Ik hoop dat IJmuiden op mijn TomTom staat. Geniet nog wel van de laatste loodjes.
  2. Tanja:
    Dat gaat opeens snel...
    Nou, wel thuis dan maar.... En dank voor het reisverslag.
  3. Richard:
    17 mei 2015
    Kom kom, jullie zijn er toch nog niet. Deden jullie niet ook Engeland nog aan? Have fun!