Tijdreizen

8 juni 2022 - Rakovica, Kroatië

Een echte paspoortcontrole, en dan meteen maar twee achter elkaar: eerst Slovenië uit, en vervolgens Kroatië in. Slagbomen, loketjes, geüniformeerde mannetjes - wanneer we dat met de eigen auto in Europa hadden meegemaakt konden we ons allebei niet meer herinneren. En toen zei onze navigatrice ook nog dat we een andere tijdzone binnen gingen!

Dat was qua tijdstip niet waar, maar qua prijzen wel: de toltunnel kostte omgerekend 63 eurocent; de lunch met soep, tosti-achting broodje, omelet en twee cappuccino een tientje. In het restaurant zaten voornamelijk mannen van het zware werk. Allemaal rokend, allemaal aan de borrel. Het was meteen 1971.

We hielden ons hart vast voor het hotel, maar dat bleek geheel ten onrechte. Het 16 Lakes Hotel is helemaal jong en hip. We kregen een gratis upgrade naar een luxere kamer: een balzaal met voor Willems fotospullen een eigen bed, en ook nog een bankje. Verder een balkonnetje met straatzicht, en uit het zijraam zicht op het zwembad.

En al was het dreigend maar droog, ik zag toch stukjes blauw dus dat werd reading by the pool. Vroeg de ober van de poolbar of ik ‘tools’ nodig had. Ik dacht aan een drijvende eenhoorn of flamingo, maar hij bedoelde ‘towels’. Ach ja, “één verkeerde komma of letter maakt van Jezus nog een ketter”, zei filosoof Finkers al.

PS bekijk ook het filmpje van de waterhappende zwaluwen

1. Tanja:
    8 juni 2022
    Dat valt zeker niet tegen, dat hotel! Heerlijk
    zo’n zwembad. Blijven jullie hier iets langer of weer door?
  2. Ina:
    8 juni 2022
    Ook twee nachtjes. Morgen weer een wandeldag, nu langs spectaculaire watervallen. En dan door naar Split.