Van 13 naar 26 (graden)

10 juni 2022 - Split, Kroatië

Nog één keertje Plitvice om het af te leren, we hadden immers een tweedagenpas. We deden Italiaans vandaag, dus allebei een grote paraplu mee, en je raadt het al: het bleef droog. De regen kwam pas tijdens ons laatste half uurtje lopen naar de auto.

Ondanks de 13 graden begonnen we toch flink doorgezweet aan ons ritje naar Split. Na een uurtje reden we door een serie tunnels de bergen uit, en daar was het wonder: een blauwe lucht en de temperatuur begon in een razend tempo op te lopen naar 26 graden. Een pittig temperatuurtje voor een volgende klauterpartij.

We deden namelijk het fort van Klis aan. Het kasteel torent 385 meter boven Split uit en is een wonderlijke verzameling gebouwen. In de 2e eeuw vC begonnen de Illyriërs (wie kent ze niet…) met de bouw, in de eeuwen daarna voegden de Romeinen, de Kroaten, de Turken en ten slotte de Venetiërs er het hunne aan toe. Voor GoT-fans: hier zijn de scènes opgenomen die zich afspelen in Meereen.

Na Klis stortten we ons in het hete stadsgewoel. Dat was wel even wennen na twee dagen frisse natuur. Split bestaat grofweg uit twee gedeeltes:

1. De oude stad, dat is vooral voetgangersgebied, compleet met levendige meertalige flaneerboulevard (de Riva), talloze drukbezochte restaurantjes en livemuziek van diverse kwaliteiten
  2. Het parkeerterrein: om de oude stad heen staan auto’s. Soms op een parkeerterrein, vaak langs de straat en veel in de file.

Bij het appartementencomplex waarin onze kamer zich bevindt hoort een min of meer privéparkeerterreintje. Tip van onze gastvrouw: laat de auto staan tot je weer weggaat. Moet kunnen, de oude stad is max tien minuten lopen.