naar het zuiden: Petra

14 november 2013 - Petra, Jordanië

Shawkat had weer een paar verrassingen voor ons. Allereerst een trommel heerlijke dadelkoekjes die zijn moeder had gebakken. En voor we ons laatste kruisvaarderskasteel aandeden, moest hij wat geitenkaasballetjes (door zijn vrouw gemaakt) bij een oude vriend brengen. Dit bleek een oude man die in een grot woont, tegenover het kasteel. Hij drijft hier ook een winkeltje vol kasteelgerelateerde zaken: Romeinse munten, potscherven, sleutels, fossielen, en sieraden natuurlijk (allebei een armband gekocht...). We kregen uiteraard thee, en brood - vanwege die geitenversnapering die wij ook moesten proeven. Het kasteel Showbak - waaraan druk wordt gerestaureerd - was natuurlijk indrukwekkend, maar deze ontmoeting was eigenlijk spannender. Vlak voor Shawkat ons bij ons hotel afleverde, nam hij ons mee naar een onwaarschijnlijk groezelig tentje waar we heerlijke op houtskool geroosterde kip aten terwijl we keken naar de eindeloze stroom auto's op weg naar het wereldwonder.

(voor Petra maak ik apart verhaaltje)

We besloten de dag met een workshop Jordaans koken. Veel geleerd van kok Tarik en gastheer Ali, veel gelachen met het koksmaatje en lekker gegeten natuurlijk: linzensoep, een tomatenprutje, foel (bruinebonenpuree), een auberginesalade, een salade met tahin, en kip uit de oven. Zoveel kip hebben we nog nooit op 1 dag gegeten. Er stond ten slotte nog een veel te zwaar toetje voor ons klaar. Daarvan kregen we de resten mee voor morgen. Met de dringende uitnodiging thee te komen drinken natuurlijk. En de recepten kregen we ook mee, voor thuis.