in Petra

14 november 2013 - Petra, Jordanië

Omdat we om twee uur al naar Petra konden en er ook morgen een hele dag voor hebben, kochten we een tweedagenkaart; kost maar 5 JD meer (idem in euro's). De drukte viel ons toch nog mee. De 'lokalen' zorgen eigenlijk voor de meeste herrie. Het begint al bij de kilometer tussen kassa en Siq, de kloof waarachter Het Begint. Die Siq is ook een kilometer lang en voor dat hele stuk kun je een paard lenen, eventueel met koetsje. Zit bij de prijs in, behalve de fooi natuurlijk.

Die koetsjes rijden niet zachtjes, dus er is spektakel genoeg op het eerste stuk. De Siq daarna is prachtig: rotswanden van 8 meter hoog, smalle en bredere stukken, hier en daar een 'dingetje': tempeltje, beroemd rotsblok enz. En opeens is dan daar de schatkamer, dat is wel wat hoor: oog in oog met een wereldwonder. Maar lang tijd om daarbij stil te staan is er niet, want je moet oppassen voor ezels en kamelen die je kunt huren om de rest van Petra aan te doen. Want daar zitten wel wat kilometers in, rijk voorzien van restaurantjes, souvenirsshops, sieradenkraampjes, kaarten verkopende kleuters.

We hebben vandaag de centrale weg afgelopen; voor morgen staan er zware klimtochten op het programma.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Joke:
    14 november 2013
    Al wat Jordaans opgestoken?
  2. Ina:
    15 november 2013
    Nou en of: ik ben oem, willem is ab, lucinda is onze bint. Sjokran en salam aleikum hadden we al natuurlijk. Marhaba is ook hier hallo. Verder veel gerechten, la is nee en jallajalla kun je de hele dag gebruiken voor van alles, zeker is het verkeer