rondje Dana

13 november 2013 - Tafila, Jordanië

Een topdag vandaag. Om half negen begonnen we aan de 15 km lange wandeling door de Wadi Dana. Volgens het boekje niet erg intensief, maar daarover zijn onze meningen verdeeld. De eerst kilometer is namelijk een afdaling naar de droge rivierbedding, en dat betekende veel over grind & keien klunen. Ik was blij met mijn loopstok. Het uitzicht was overigens prachtig.

Eenmaal beneden werd het lopen niet echt eenvoudiger, maar we ploegden voort. Er waren veel kleine dieren te zien zoals hagedissen en vogels. Wij zagen zowel de Palestijnse honingzuiger als de Arabische buulbuul. Boven ons cirkelden diverse adelaars.

Een kilometer voor het geschatte eindpunt stond een stoere auto waarnaast een man zat te koken. Het bleek onze lift! Onze chauffeur verwende ons met thee en brood met tomaten-uienprutje en daarna begon de schitterende twee uur durende terugreis: langs bedoeïenententen, door een vluchtelingenkamp met enthousiaste Syriërs; we zagen kuddes kamelen, schapen, geiten; mooie zandvlaktes, weidse uitzichten. En we werden aangehouden door de politie: de papieren van de chauffeur waren niet in orde. Maar omdat hij Nederlanders bij zich had (hoewel ongeschoren Willem er inmiddels oosters genoeg uitziet) mochten we toch verder.

1. Joke:
    13 november 2013
    De beschaafde wereld lijkt zich hier al een beetje weg te trekken