naar het noorden: Jerash

8 november 2013 - Jerash, Jordanië

Vanochtend bracht Shawkat ons naar de Romeinse ruïnestad Jerash. Met een lokale gids wandelden we een dikke anderhalf uur tussen tempels en pilaren; Jerash heet niet voor niets de Stad van Duizend Zuilen, weten we nu. In de tempel van Artemis kregen we een gratis kopje thee van een aardig ventje (en waarvoor hij toch nog graag drie dinar of euro wilde ontvangen). Na dit boeiende en mooie begin reed Shawkat ons terug naar Amman en ging ons voor in de soukh. Het was razend druk bij alle groente- en fruitkramen maar bij enkele namen we de tijd om iets te proeven: lokale mandarijnen, inheemse olijven, bananen uit Libanon.
We lunchten met falafel, ful, humus en gezoete thee bij het wereldberoemde restaurant Hashem en daarna ging Shawkat voor ons in de rij staan bij de populaire bakkerij Habibah. Hier aten we met tientallen heren (en naast ons nog 1 westerse dame) zittend op de stoep en van plastic bordjes "kanafeh", kaashoninggebak met couscous en pistache noten uit de oven.

1. Joke:
    8 november 2013
    't is meer een eetvakantie, als ik dat zo lees...bij mij staat de erwtensoep te sudderen. Ook lekker :-)
  2. Ina:
    8 november 2013
    Haha, het gaat ons natuurlijk om de plaatselijke cultuur, en onze gids vindt dat de keuken daarin uitblinkt. Amman zelf is overigens spuuglelijk, dat moet eerst nog een ruïne worden voor het op de foto mag.