van Amsterdam naar Amman

7 november 2013 - Amman, Jordanië

De beide vluchten - we moesten overstappen in Wenen - verliepen keurig volgens plan. In Amman duurde het even voor we onze gids hadden gevonden, maar alles kwam goed. Gids Shawkat had een goed idee voor het avondeten, en we gingen graag met hem mee. Daar kregen we inderdaad geen spijt van. Shawkat bracht ons naar restaurant Tawaheen al-Hawa (Don Quichot), een grote zaak waar grote en kleine Jordaanse gezelschappen zaten, vaak lurkend aan een waterpijp. Hij smoesde wat met de hoofdober, en al snel kwamen de hapjes ter tafel. Bij wijze van voorafje zette men ons koperen middenstuk vol kleine schaaltjes gevuld met o.a. humus, couscousballetjes, worstjes en auberginepuree. En daarna kwamen er als hoofdgerecht in yoghurt gekookt lam, Saoedische kip en kebab met twee soorten rijst bij. Het toetje bestond uit een fruitmand met appels, bananen en sinaasappels (die aan tafel op artistieke wijze werden geschild). Moe maar voldaan gingen we terug naar hotel Larsa, voor hopelijk een wat langere nacht; vanochtend stond de taxi al om 4:35 uur voor de deur. Reizen is afzien. Maar wel met een volle maag.