naar het oosten: Azraq

9 november 2013 - Qasr Azraq, Jordanië

Shawkat bracht ons naar Azraq over de M40, de snelweg naar Saoedi-Arabië (nog 40 km) en Iraq (nog 100 km). Onderweg bezochten we drie kastelen, waaronder het Qasr Amra dat op de Unesco-erfgoedlijst staat vanwege zijn prachtige fresco's van dieren en - heel ongebruikelijk voor moslimbouw - naakte vrouwen. Een ondeugd die kalief, volgens Shawkat.

Na een Tsjetsjeense lunch in onze lodge (tussen een horde hongerige Amerikanen) bezochten we het wetland-om-de-hoek. Vroeger was dit een grote oase, tegenwoordig staat het nogal droog. Er waren ons hier waterbuffels beloofd, die hadden er helaas geen zin in. Te veel lawaaiige Amerikanen waarschijnlijk, maar daar klagen wij niet over want zij gaven ons een lift in hun bus.

We hebben wel een uur vogels zitten kijken, en onze kijker dwong respect af bij de beheerder want hij gaat morgen speciaal voor ons om 7:00 uur open. Nu maar hopen dat die buffels dan al wakker zijn. Op de wandeling terug naar de lodge (klein half uurtje) kregen we veel aandacht van de plaatselijke jeugd: "hello, what's your name?' En schateren als we echt antwoord gaven.