naar het zuiden: Wadi Rum

16 november 2013 - Wadi Rum, Jordanië

Voor we Petra helemaal achter ons lieten, bracht Shawkat ons nog naar klein-Petra. Dat was een kleine 2000 jaar geleden de 'haven' waar de karavaans hun goederen losten. Ook een kloof, maar korter en heel veel rustiger. Ook iets minder indrukwekkend, hoewel er fraaie gevels te zien waren, en nog een redelijk zichtbaar frescoplafond.

Via een woestijnwinkel vol sjaals - Willem en Lucinda moesten eraan geloven - en andere nuttige zaken, en een buurtsuper voor een lunchpakket reden we naar ons woestijnuitje. Dat was (wederom) een bijzondere ervaring. We namen (met onze lokale lunch) plaats in de achterbak van een jeep waarin twee banken waren gemaakt, plus een dakje tegen te veel zon, en tijdelijke chauffeur Aoui reed ons langs bijzondere plekken.

De onvermijdelijke tempel natuurlijk, en de bedoeïenentent met koopwaar en thee. Van gastheer Sultan kreeg Lucinda een armband, dus toen hebben we ook maar thee gekocht. Een paar duinen verderop mocht Lucinda snowboarden, en dat zag er reuze cool uit. Ten slotte nog een fraaie kloof met inscripties en toen waren we bij ons 'bedoeïenen lifestyle camp'. Hier genoten we op een duintje van de fraaie zonsondergang.