Centurion revisited

28 augustus 2015 - Centurion, Zuid-Afrika

Vandaag was de Grote Terugrijdag. Langs Alkmaar, Schagen en Wonderfontein reden we vlot terug naar Centurion. Onderweg zagen we de gebruikelijke vluchtstrookwandelaars en -fietsers, een enkele sinaasappelmarkt en de nodige pick-ups met donkere heren in de laadbak. Vervoer van blanken is op deze wijze verboden...

Ons guesthouse is dezelfde als vorige week; toen hadden we kamer A, geheel in 1961-sfeer compleet met Boldootluchtje; nu gingen we back to the eighties in 'huissie 2' . De eigenaresse van Guesthouse Natanja is een kras dametje (80+) dat ons in een wonderlijk mengelmoesje van Nederlands, Afrikaans en Engels te woord staat. Het was een hartelijk weerzien.

Voor ons diner gingen we, vorige keer getipt door Dametje, weer naar Crawdaddy. Dat is een Zuid-Afrikaanse restaurantketen met locale toppers als de magicmushroomburger, spud (= gevulde reuzeaardappel) en carpaccio van springbok. En als dessert nog een laatste keer peppermintcrisp, een must in dit land.

De bedrijfsleider van Crawdaddy maakte met iedereen een praatje in het Zuid-Afrikaans. Wij vertelden dat wij uit Nederland kwamen, waarop hij enthousiast meedeelde dat zijn (vijfjarige) dochter gek is op K3 en van die liedjes Nederlands leert. Wij hebben niet gezegd dat ze dan nu Vlaams spreekt.