nog 5800 werst en "hoeperdepoep zat op de stoep"

10 mei 2014 - Ulan-Ude, Rusland

Een zonnige dag, altijd fijn. We genoten van prachtige gezichten op het Baikalmeer: ijsschotsen, watervogels, houten huisjes. Bij de eerste stop, station Slyudyanka, verkochten ze zowaar vis uit dat meer, omul; het bleek een soort gerookte forel en was een heerlijke lunch.

Overal wordt geschreven over schattige Russische omaatjes die hun waren aanprijzen op het perron. Dat was - misschien vanwege het seizoen - nergens het geval. Voor je boodschappen kon je op elk station terecht bij met verpakte etenswaren volgestouwde kiosken, bemand door pittige tantes. Soms was het zoeken naar die winkeltjes, dan stonden ze net buiten het station en moest je goed de tijd in de gaten houden.

Maar op elk station lukte het me toch iets lekkers te scoren: die vis dus, ergens anders een doosje smeerkaasjes, en bij de laatste stop van deze dag (in Zima) tomaten en komkommer. Zo kreeg ons noedelmaal een beetje meer voedingswaarde. O ja, en een lokale worst, heerlijk bij de Chinggis Khan-wodka.

De temperatuur varieerde met het landschap. We ervoeren tussen de 6 en 25 graden, en we reden door 'eindeloze wouden' van vooral berken, langs dorpjes met schattige houten huisjes waar mensen in de tuin werkten, en door steden met gouden uienkoepelkerkjes, oude industrie en mintkleurige stations.

1. Tanja:
    13 mei 2014
    Je begint ons nu wel de ogen uit te steken!!
  2. Ina:
    13 mei 2014
    Haha, dat is natuurlijk ook de bedoeling van zo'n blog!