When in Rome...

8 september 2019 - Moskou, Rusland

Ons hotel staat net buiten de derde ring (voor Amsterdamse begrippen: boven de A10, ongeveer in Purmerend), dus ‘even’ naar het centrum is een beetje een onderneming. En vanwege mogelijk demonstraties op deze verkiezingsdag leek het ons ook niet verstandig die kant op te gaan. En wat doen Moskovieten op zondag? Die gaan naar het park.

Gelukkig bevindt zich op loopafstand van ons hotel een enorm park, zo groot als Monaco - serieus. In dit вднх (http://vdnh.ru/en/), Tentoonstelling van de Verworvenheden van de Nationale Economie, kon je vroeger de nieuwste sovjettractoren en -wapens bewonderen; nu is het een verzameling megalomane maar fraaie paviljoens (82...) met diverse tentoonstellingen. Dat leek ons wel wat.

Na een gezonde en rustige boswandeling van een uurtje - compleet met foeragerende eekhoorns, steppende kinderen en skatende hipsters - kwamen we bij het klassieke paviljoen Kosmos (nummer 32) met alles over de ruimtevaart. Hier zagen Willem en ik in 1982 een echte sojoezraket; nu was er o.a. een mooie verzameling ruimtepakken en een model van het ruimtestation Mir op ware grootte - en dat is nog best vrij klein.

Paviljoen 16, ooit gewijd aan hydrotechniek, heeft deze zomer een tentoonstelling over Russische mode van 1939 tot nu. Een leuk overzicht. Vroeger was een bezoek aan de вднх namelijk een uitje waarvoor men zich echt mooi aankleedde. Dat het nog steeds een familie-uitje is, bleek bij het terras waar we voor de lunch neerstreken: moeders met kinderwagens, vaders op stepjes, babuschka mee.

Voor ons werd de enige serveerster die wat Engels sprak ingevlogen, er was nog 1 Engelstalig menu beschikbaar en iedereen wilde weten waar we vandaan kwamen. En wat leuk dat we hiernaartoe waren gegaan en niet naar het Rode Plein. Het eten was prima: lekkere blini’s, prima taart, goeie koffie maar het mooiste was de thee: met een takje rozemarijn, een kaneelstokje en een handje pijnboompitten erin. Aanrader!

Voor onze derde tentoonstelling wandelden we naar paviljoen 66, Cultuur. Hier waren foto’s en installaties die refereerden aan het sovjetverleden. Bij alle tentoonstellingen was het vrij rustig, maar buiten werd het steeds drukker. Er werd druk geselfied bij de diverse fonteinen, en er was een soort Uitmarkt aan de gang, Moskva872 - we hebben geen idee. Ter ere daarvan deden er op diverse podia zanggroepjes, dansklasjes en rockbandjes hun best - niet onaardig maar wel tegelijkertijd.

Tegen vieren zaten we er allebei een beetje doorheen. Dus toen we na een rondje om het Monument voor de Ruimtehelden uitnodigende Yandex-taxi’s zagen staan - het Russische broertje van Uber - was de keus snel gemaakt: voor 1000 roebel (€14) waren we met een kwartiertje ‘thuis’.

1. Joke:
    8 september 2019
    when in Rome...????
  2. Ina:
    8 september 2019
    Ja, dat is een uitdrukking: when in Rome, do as the Romans do. Ik kom graag een beetje geletterd over, dat weet je 😉
  3. Joke:
    9 september 2019